Doorgaan naar hoofdcontent

To be liked or not to be liked


Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’.

Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie?

Likes betekent populariteit
We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel, Volkswagen, Hema, 3FM en Lidl. Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet de reden dat een merk geliefd wordt.

Likes betekent verkopen
We weten ook dat mensen die merken liken geneigd zijn er meer geld aan uit te geven. Mensen die op Facebook fan zijn van Starbucks besteden er meer geld dan niet-fans. Dit grijpt terug naar populariteit. Het lijkt logisch dat als iemand Starbucks genoeg waardeert om ze op Facebook te vinden, te liken, er statusupdates van wil ontvangen en dat ook nog eens aan zijn vrienden wil laten zien, hij ze ook genoeg waardeert om er af en toe een cappuccino te drinken. Met andere woorden: er geld uit te geven.

ROI
Tot hier is het feitelijke rendement uit Facebook nogal vaag, maar wat wel duidelijk is is dat naakte cijfers niet zo heel veel doen voor de verkoop. Begrijp me niet verkeerd, social media hebben allang bewezen ongelofelijk krachtig te zijn. Consumenten willen nu eenmaal sociale merken, en mond-tot-mond is cruciaal voor het succes van ieder merk. Tussen jou en consumenten die oprecht in je product geïnteresseerd zijn kan dankzij social media echte communicatie ontstaan. Maar een miljoen twittervolgers of honderduizend likers zijn waardeloos als je niets voor ze doet, of als ze eigenlijk niets met je hebben.

Zoals met alles wat je doet moet er een doel en een plan zijn. Kortingen voor fans, beloningen voor het delen van content en het weggeven van samples zijn fantastische manieren om te verzilveren op je likes. Maar als je niet bereid bent om hierin te investeren is een betere merkervaring misschien wel het bezoeken van je website, het bellen voor meer informatie of gewoon het kopen van je product onder de meest aantrekkelijke voorwaarden.

Dus als je geliefd wil zijn op Facebook, waarom? En: what’s next?

Fotocredits:  
Oporto International Horror Film Festival - Portugal

Reacties

Leuk artikel, Danny. En je hebt helemaal gelijk, als je als merk niet duidelijk voor ogen hebt wat je met vrienden wilt doen, of je hebt ongelooflijk veel likes verzameld (lees: gekocht) van mensen die eigenlijk niet je vriend willen zijn, dan blijft er bar weinig over.
Kelly zei…
Leuke blog Danny! Leuk lokaal voorbeeld vind ik Abbey Lane op FB, uit Valkenswaard. Woonwinkel, die vinden het ook leuk om op die manier echt contact te hebben, maken en .. onderhouden. Maakt ze dus Authentiek. Dus ja, ik heb ze geliked en als ik in Valkenswaard ben, ga ik daar mooi 's ffkes snuffen ;-)
Danny Valize zei…
Thanks Kelly, dat doen ze inderdaad leuk. Ze hebben er zelfs geen Page voor ingezet, ze doen het met een 'gewoon' profile.

Als je dan toch in Valkenswaard bent, kom dan je dan ook even op de thee? :)

Populaire posts van deze blog

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,