Doorgaan naar hoofdcontent

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?


Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft?

Fake
In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers. En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers?

StatusPeople
Nepaccounts zijn in feite door bots aangemaakte inactieve accounts. Er zijn verschillende tools die het aantal nepvolgers kunnen blootleggen, zoals StatusPeople. StatusPeople onthult de waarheid over wie van je volgers undercover zijn en wie niet. Hoe? Door het steekproefsgewijs vergelijken van tot wel 1.000 stukjes data van je volgers en ze te toetsen aan een aantal spam-criteria.

Ondanks de poging van StatusPeople om nepaccounts op te snorren vormt zich aan de social media Dark Side een heuse zwarte markt. Hier tiert de handel in reusachtige aantallen volgers welig. Niet in de luwte, maar gewoon via webshops of zelfs op Ebay. Het is verrassend eenvoudig en goedkoop om volgers te kopen. Volgens Barracuda Labs is de gemiddelde prijs voor 1.000 nepvolgers slechts 18 dollar.

Vervuiling
Ook al zijn deze transacties niet illegaal, het vormt wel een ethisch grijs gebied voor de social mediaindustrie. Barracuda Networks stelt dat nepaccounts harder en sneller door Twitter moeten worden aangepakt en noemt het fenomeen een hardnekkige vervuiling van het netwerk.

De aanwezigheid van tienduizenden valse accounts zorgen voor een even zo valse voorstelling van je twitterprofiel. Behalve (schijn-)aanzien heb je aan gekochte volgers niets, want het zijn geen echte, ademende personen. Ze zullen niet over je praten en je niet aanbevelen. En ze zullen al helemaal nooit klant bij je worden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma