Je kunt twintig share-knoppen toevoegen op
iedere pagina van je site. Je kunt gratis producten weggeven of luxe prijzen uitreiken. Je kunt bedelen om likes, +1’s en retweets. Het is allemaal oké, maar
het begint allemaal bij relevante, betekenisvolle content. Geweldige content,
daar wil ik even bij stilstaan.
Laat ik het zo uitdrukken: iedere episode van
Star Wars zou met waardeloze marketing nog steeds een hit worden. Daarentegen had
geen enkele hoeveelheid buzz Freddy Got Fingered kunen redden. Maak goed spul, en mensen praten erover. Zorg voor iets smakelijks, dan
hoeft niemand het bij een ander door de strot te duwen.
Veel van dit alles komt neer op een paar
fundamentele vragen. Voordat iemand de share-knop kan indrukken – of nog beter,
voordat je content creëert – vraag jezelf af of het ’t waard is om te maken. Is
het interessant? Nuttig? Leert het ons iets wat we nog niet weten? Is het een
geheim dat iedereen gewoon móet horen? Gaat het ons inspireren? Kan het ons
beroeren, of er zelfs voor zorgen dat het verandert hoe we tegen bepaalde zaken aankijken?
Beter nog, vraag jezelf af of je het uit je
broekzak zou trekken om het tijdens een etentje aan je beste vriend te laten
zien. Als het antwoord ‘ja’ is, ga dan vooral door. Is het antwoord ‘nee’,
waarom zou iemand anders het dan wél willen delen?
Reacties
;)