Doorgaan naar hoofdcontent

Tips van klanten aan het reclamebureau


Traditionele reclamebureaus zitten in zwaar weer. De wereld om hen heen verandert snel, maar de bureaus veranderen niet snel genoeg mee. En dat is best sneu. Hieronder - in willekeurige volgorde - een aantal zeer bruikbare tips van klanten aan het reclamebureau. Aanvullingen zijn van harte welkom.
  • Vergaar meer kennis over 't (type) product en de productcategorie van je klant dan je klant zelf in huis heeft.
  • Minder praten, meer luisteren.
  • Wees een partner, geen leverancier.
  • Zorg dat je de markt van je klant echt kent.
  • Social media-kennis is een must.
  • Reageer snel en professioneel op verzoekjes.
  • Absoluut geen lagen meer tussen de klant en je creatieven.
  • Wees goed voor je personeel.
  • Zorg dat je voldoende expertise in huis hebt over de industrietak waaraan je verkoopt.
  • Hou het simpel en praat niet zoveel jargon.
  • Neem gepassioneerd personeel aan die wat mee heeft gemaakt, maakt niet uit wat. Diploma's zijn geen match voor ervaring, creativiteit en passie.
  • Blijf enthousiast en grijp elke kans aan met een frisse blik.
  • Ga op klantstage. Loop eens een paar dagen mee in het klantbedrijf en maak een praatje met mensen bij de koffieautomaat. Snuif cultuur, normen en waarden op.
  • Focus meer op rendement. Welke vorm dan ook.
  • Wees creatief en wees een partner. Positioneer je niet als 'de vader' en de klant als 't kind.
  • Overcommuniceer.
  • Wees aardig. 



    Reacties

    draeckenstein zei…
    Ik mis nog een belangrijke: geef de klant het idee dat hij iets terug kan doen door hem op gezette tijden zaken als gebak en ijs te laten aanrukken bij het bureau.
    Danny Valize zei…
    Je slaat de spijker op z'n kop. Er mag meer, veel meer getrakteerd worden ;-)

    Populaire posts van deze blog

    Ik ben een amateur

    Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

    De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

    Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

    De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

    In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,