Doorgaan naar hoofdcontent

"Ik wil een logo precies zoals die daar"


Als je een logo en een huisstijl nodig hebt voor je bedrijf of merk, dan kan dat op verschillende manieren. Ik geef hier even wat opties.

Wil je uit meerdere conceptontwerpen kunnen kiezen waarna een fase volgt van finetuning en consistente uitontwikkeling, dan werk je nauw samen met een getalenteerde ontwerper (zoals met een van de gasten of gastinnen van VIS bijvoorbeeld). Want die zijn door karrevrachten ervaring gepokt en gemazeld en hebben al tientallen grote en kleine identities succesvol geïntroduceerd of 'getouched'.

Je kunt je logo-ontwerp ook crowdsourcen. Lekker hip en helemaal 2.0. Ik wijs je met alle plezier de weg naar tientallen communities waar 10.000 of zelfs 100.000 'designers' letterlijk op jouw opdracht zitten te wachten, zodat je het logo van je voorkeur kunt kiezen uit een geweldige oogst van 260 concepten. Gewoon vanuit je luie stoel. Moet je wel even wat tijd vrijmaken om al die 260 concepten te reviewen en er netjes feedback op te geven. Zoals het een goede crowdsourcer betaamt.

Wat je ook kunt doen is voor een paar Euro, Dollar of Roebel een logo-template kopen. Slechts je merknaam inkloppen, exporteren of downloaden. Zo, klaar.
Maar je kunt natuurlijk ook een 'kant-en-klaar' logo kopen voor EUR 75,- (of minder) bij een online logowinkel en ze vragen om je bedrijfsnaam even netjes te zetten en een correct grafisch bestand aan je uit te leveren. Ook zo gepiept.

Logo-templates, daar moet je natuurlijk zo ver mogelijk vandaan blijven. Want waarom zou iemand een logo willen 'precies zoals die daar'? Dat vind ik onbegrijpelijk.

Maar als je per ongeluk op een €75,- online logowinkel stuit waar generieke kant-en-klaar logo's worden aangeboden, ren dan weg zo hard als je kan. Waarom? Generieke kant-en-klaar logo's van €75,- stellen je bloot aan juridische en financiële risico's en zijn dus uiteindelijk letterlijk waardeloos.

Het merkenrecht voorkomt dat bedrijven met dezelfde (handels)naam (of met hetzelfde logo) naast elkaar kunnen opereren. Dat kan in de markt namelijk veel verwarring veroorzaken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Een handelsmerk is "een woord, naam, symbool of apparaat (of een combinatie van deze) dat in verband wordt gebracht met de producten of dienstverlening van een bepaald persoon of bedrijf en waarmee deze producten en services kunnen worden onderscheiden van die van anderen. Een handelsmerk verzekert consumenten van duurzame kwaliteit met betrekking tot deze producten of dienstverlening en draagt bij tot promotie."

Sommige mensen nemen aan dat indien een logo is beschermd door het auteursrecht, het ook automatisch is beschermd door het merkenrecht. Maar dat is niet zo.

Je bent in Nederland niet verplicht je handelsmerk te registreren bij de daarvoor bestemde merkenautoriteiten. Je kunt het gewoonterecht verwerven door doodsimpel het merkteken commercieel in te zetten voor je organisatie (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoonterecht). That's it. Echter, je moet in het geval van een conflict kunnen aantonen dat je logo een onderscheidende herkenbaarheid heeft, gekoppeld aan jouw organisatie, je goederen of de aangeboden vormen van dienstverlening. En dat aantonen wordt wel heel erg lastig als tientallen, honderden of zelfs duizenden andere bedrijven hetzelfde (of een zeer gelijkend) kant-en-klare logo hebben aangeschaft.

En waag je al een poging zo'n logo als handelsmerk te registreren dan wordt de aanvraag hoogstwaarschijnlijk direct afgewezen. Maar belangrijker nog, indien een ander bedrijf - vooral binnen dezelfde branche - een identiek logo gebaseerd op zo'n kant-en-klaar template aantoonbaar langer gebruikt dan jij, loop je het risico vervolgd te worden voor merkinbreuk. Met allerlei nare juridische en financiële gevolgen voor je onderneming.

Je zou je eventueel kunnen afvragen waarom jou dit zou moeten boeien. Het bedrag van €75,- kom je echt wel te boven en je zou gewoon voor €75,- een nieuwe kunnen aanschaffen. Yes you can. Maar vergeet niet dat je logo het belangrijkste en meest herkenbare element van je merk of van je onderneming is. Omdat je tijd, geld en andere middelen hebt geïnvesteerd in het bouwen van je merk zal je ervaren dat het niet alleen erg moeilijk maar ook uiterst riskant is om plotseling afscheid te moeten nemen van je logo. Je publiek begrijpt een plotselinge huisstijlverandering al helemaal niet dus je hebt ook nog eens een pijnlijk verhaal te vertellen.

Dus wat moet je doen om jezelf te beschermen en om dit soort risico's te vermijden? Ren weg, zo hard als je kan van €75,- online logowinkeltjes die generieke kant-en-klare logo's aan meerdere afnemers aanbieden. Ik vind het 't waard om het nog maar eens te herhalen: het is waardeloos.

Er zijn alternatieven. Welke je ook kiest, kies er een die een uniek merkbeeld voor je oplevert. Een merkbeeld dat hand in hand gaat met de identiteit van je organisatie. Want dat unieke, dat onderscheidende vermogen is de hoeksteen van je merk. Generieke logo's die al tientallen keren zijn aangeschaft kunnen dat gewoon niet voor je doen.

Mee eens?

Reacties

BaasjeG zei…
Eensch! Amen.
Anoniem zei…
Preken voor eigen kerk noemen ze dit. Een uniek kant en klaar logo kan ideaal zijn. Een op maat gemaakt logo ook. Hier bestaan geen regels of wetten voor wat beter is of niet. Zorg gewoon dat je geen logo copieert en het is ok. Punt. Wil je geld uitgeven en veel kopjes koffie drinken met een designer die na maanden met 1 voorstel komt. Dat kan ook, het is een keuze die je maakt,

Populaire posts van deze blog

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,