Doorgaan naar hoofdcontent

Lenen of hebben?

Afb: peerby.com

Het was gisteravond te zien bij De wereld draait door: het Nederlandse peerby.com maakt het straks mogelijk om snel en gemakkelijk spullen te huren van je buurtgenoten en vice versa. Als je het mij vraagt een veelbelovende internet start-up die handig meelift op een belangrijke trend: lenen is beter dan bezitten.

Bij het bezitten van een kostbare muziekcollectie word je min of meer gedwongen om het op te slaan, te organiseren en om back-ups te maken. Maar waarom word je geen abonnee van een service als Spotify waarbij je kan luisteren wat je wil, wanneer je het wil? De kosten zijn waarschijnlijk van een acceptabeler niveau dan je muziekcollectie fysiek op peil houden en tegelijkertijd bevrijdt het je van een aantal onnodige lasten. Of waarom huur je niet een Greenwheels wanneer je écht een auto nodig hebt, zonder het gedoe en de kosten van er een te bezitten?

Het accepteren van een mindset waarin je huurt of leent in plaats van hebt, geeft je toegang tot dezelfde spullen met minder zorgen. Als je huiseigenaar bent verruil je tijdens de vakantie je huis met dat van iemand op een ander continent. Het lijkt me in ieder geval een compleet nieuwe ervaring (in zekere zin voelt een mens zich sneller en vaker eigenaar van een ‘ervaring’ dan van materiëel bezit, maar dat terzijde).

Het starten van een lokaal deel-, leen, of verhuurnetwerk geeft je toegang tot de cirkelzaag, de partytent of misschien wel de kunst aan de muur van je buren, terwijl je ook nog eens positief meebouwt aan de sociale cohesie in je buurt, aan jouw gemeenschap.

Het gegeven van huren herinnert ons eraan dat ieder object dat we hebben slechts tijdelijk in ons bezit is. Je bent geen eigenaar van de computer die nu voor je staat. Je huurt het slechts totdat we het afdanken en we het apparaat naar een stortplaats brengen. We zijn geen eigenaar van onze ideeën, ze zijn een samensmelting van de invloeden die anderen ons hebben geleend. En we zijn zelfs geen eigenaar van het geld op de bank of van onze investeringen. Want een beetje collectieve paniek leidt tegenwoordig tot een dramatische devaluatie van geld en goederen. Of een bankencrisis.

Ik wens peerby.com een aantal goede investeerders en onze buurten een mooie, duurzame toekomst toe.

Reacties

Leuk artikel. Ik heb het idee dat de tijd van delen langzaam maar zeker weer aan het aanbreken is. Zou mooi zijn! :)
Dave Mangene zei…
I saw those guys. It makes sense. But would you borrow/lend your phone? Your laptop? Your car? I'm gonna wait this one out DV. Luckily though, I'll be able to ride the coattails of early adapters such as yourself ;D.
Nick Opbroek zei…
Erg goed artikel. Het geeft de essentie aan van een nieuw tijdperk van collaboratieve comsumptie.
Ik hoop dat je ook enthousiast wordt van onze nieuwe dienst die 29 Januari online zal gaan, waar we al 2 maanden mee bezig zijn... "tijdelijktehuur.nl" waar gebruikers terecht kunnen die op zoek naar, of eigenaar zijn van ruimtes en groot materieel.
Denk hierbij aan opslagruimte, kantoorruimte, parkeerplek, shop-in-shop, containers, hekwerk, etc...

Achterliggende gedachte is huurders geld laten besparen t.o.v. commerciële alternatieven en de verhuurders kunnen geld verdienen met ruimtes en materieel dat anders ongebruikt zou zijn.
Danny Valize zei…
@Dave: dank voor je reactie. Er zijn inderdaad grenzen, maar waarom niet mijn laptop of mijn auto? Ik zei laatst nog tegen iemand dat we twee auto's op de oprit hebben staan, maar die hebben we maar bij een fractie van al onze bezigheden nodig. Als er al zoiets is als duurzaam consumeren, dan is dit het niet.
Danny Valize zei…
@Nick: klinkt eveneens veelbelovend. Ik zie uit naar de 29e.

Grote Groet.

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma