Even relativeren, want het is nodig. De
moderne marketing- en communicatieprofessional laat zich al te gemakkelijk
verleiden door de litanie aan social media tools en -kanalen. “Zullen we
Twitter zakelijk inzetten? LinkedIn? Flicker? RSS? Facebook? Een eigen,
custom-built community? Of wat dacht je van een hippige widget of een iPhone app?” Tuurlijk.
Er is ongelofelijk veel wat je kunt doen, dus
doe het niet. Zet 'tool' eens even uit je hoofd en denk liever na over 'doel'. Veel mensen noemen de uitkomst van dat noeste nadenken 'een social mediastrategie’, maar
dat bestaat net zo min als een ‘drukwerkstrategie’. Zakelijk social media
inzetten is een tactische aangelegenheid die – mits goed uitgevoerd – bestaande
strategische doelen helpt realiseren. Superbelangrijk, maar laten we het vooral niet belangrijker
maken dan dat het is.
Social media worden onterecht door zogenaamde experts
beschouwd als rocket science. Van de andere kant zijn er initiatieven die zonder al te veel inzicht worden gelanceerd. Laatst vroeg iemand me vrijwel out of the blue wat hij in godsnaam moest doen met het Twitter-account van zijn
organisatie. Ik stond in eerste instantie met de bek vol tanden, maar ik
hoorde mezelf opmerken dat dat misschien niet de juiste manier is om ernaar te
kijken. Even later dacht ik pas aan een treffende analogie. Stel je voor dat
iemand vraagt: “Ik heb een nieuwe schroevendraaier, wat zal ik eens gaan
repareren?” Dat is toch raar? Je neemt een tool en gaat daarna pas je
probleem opzoeken? Isoleer en erken in plaats daarvan het probleem en kies vervolgens de juiste tools. Ik doe dat al meer dan 20 jaar en met de opkomst
van social media is er alleen een kleurtje toegevoegd aan het palet aan
mogelijkheden om met je publiek in contact te komen.
Vreemd genoeg wordt pas veel later over
content nagedacht. Daarom is er zoveel shit op het internet. 99,99% is het niet
eens waard bekeken te worden. 99,99% is stront aan je schoen. Alles wat ik wil dat jij doet is iets creëren van
betekenis. Iets goeds. Iets wat volledig aansluit bij hoe jij als persoon, merk
of organisatie door het leven gaat. Want als je op een eerlijke manier je geld
verdient dan ben je het waard om gevolgd, gefand of gecirkeld te worden. Geen
big deal, zou je denken. Toch is het blijkbaar voor velen een kwestie van geef ons heden onze dagelijkse bullshit.
Social media is dan als drijfzand. Voor je het weet
wordt je erin gezogen en post je alleen nog stompzinnige dingen, of gooi je er
de zoveelste kansloze retweet-actie tegenaan. Een dag besteed aan social media
lijkt in vele opzichten een zinloze dag. Het zijn geweldige tools, maar het
zijn ‘maar’ tools. Laat het je inzichten niet vertroebelen en laat het je niet
afleiden van waar het in je business echt om draait.
Geef je het echt een kans maar moet je na een
jaar zwoegen constateren dat social media niet voor je werken, stop er dan
gewoon mee. Het is echt geen schande. Feit is dat er allerlei manieren zijn om
met je publiek te communiceren en heel veel old-school middelen werken nog
steeds fantastisch. Zet je te hoog in op social media dan is de kans groot dat je
meer nodig hebt dan een schroevendraaier om de schade te repareren.
Reacties
De 'nieuwe' manier van communiceren is there to stay. Die moet in je marketing en communicatiestrategie verweven zitten.
Zonder gekheid, dit niemendalletje gaat over hype en valse verwachtingen. Maar gelukkig hoeft niet iedereen zich aangesproken te voelen want het stuk is een rappèl richting zakelijke, aanvankelijk zeer sceptische gebruikers die eerst een batterij aan - daar is-tie weer - tools optuigen, er vervolgens niets van betekenis mee uitvoeren en na tien weken komen uithuilen dat het nog geen bal heeft opgeleverd.
Door enerzijds te spreken over beleid (noem het mijn part strategie) en anderzijds over instrumenten (noem het mijn part tools) wil ik mensen aansporen om even boven de materie te staan, alle inspanningen vervolgens in het juiste perspectief te plaatsen en vooral de tools te kiezen die het beste passen.
Ik deel wat Astrid zegt.
Maar vooral vind ik : durf te laten zien wie je bent, wat je beweegt. En dat hoeft helemaal niet zo ontzettend gedetailleerd. Maar durf mens te zijn. Dat doe je ook wanneer je de ander irl tegenkomt.
Ik ga je post delen op Google+