Als we eenmaal besloten hebben dat we iets willen,
dan willen we het direct. Niet morgen en al helemaal niet volgende week, maar
z.s.m. Nu. Gisteren.
Geduld is, net als wijsheid, iets wat je
ontwikkelt bij het ouder worden. Maar tegelijkertijd maakt de opkomst van
iedere vorm van technologie geduld overbodig. Het antwoord op al je vragen, het
laatste nieuws, een routebeschrijving, een foto maken en online posten, een
afspraak maken met de teamleden van je sportclub en het nieuwe album van David
Guetta. Het is allemaal in luttele seconden gepiept. Als we ergens
voor moeten wachten, dan laat maar zitten.
Maar sommige dingen kosten nog steeds tijd,
zeker als het echt goed moet zijn. Dingen die vertroeteld en gevoed moeten
worden. Dingen zoals wijn en relaties.
Wijn is niet te pruimen als het in vijf
minuten is gemaakt. Ook al plet je druiven met lichtsnelheid, wijn heeft 30
dagen nodig om te fermenteren. Doe je dat niet, dan hou je maximaal druivensap
over. De smaak en het effect daarvan is een totaal andere ervaring dan dat je
had verwacht. Voor relaties geldt hetzelfde en social media veranderen niets
aan het feit dat goede relaties tijd en inspanning kosten.
Hoe makkelijk het ook is om mensen te volgen,
hun updates te lezen en een denkbeeldige vriendschap te laten opbloeien, dat
soort relaties doen er nauwelijks toe. Social media kunnen ons laten geloven
dat we mensen goed kennen. Als je niet de moeite neemt om achter je iPad
vandaan te komen en mensen face-to-face te ontmoeten, dan doe je iets niet
goed. Social media zijn geweldig om verbindingen te leggen en te onderhouden
maar op zichzelf zijn ze ongeschikt om vriendschappen op te bouwen.
Broed je op een social mediabeleid voor je
klant of voor je eigen organisatie, bouw dan voldoende ruimte in voor het
opbouwen van relaties. Verlies je referentiepunten en doelen niet uit het oog,
maar besef dat succesvolle social mediacampagnes eigenlijk geen campagnes zijn.
Campagnes hebben een begin- en een eindpunt. Campagnes zijn one-night stands.
Campagnes zijn als druivensap.
En voor mij persoonlijk, als gebruiker: zonder
de IRL-interacties, de borrels en de avondjes uit, de BYO-picnics, de
bioscooptweet-ups en de SMC040’s bereik ik niet veel van betekenis. Het is net
als met goede wijn: de verbindingen die we er maken worden met de tijd beter.
Reacties