Doorgaan naar hoofdcontent

Campagnes zijn als druivensap

Als we eenmaal besloten hebben dat we iets willen, dan willen we het direct. Niet morgen en al helemaal niet volgende week, maar z.s.m. Nu. Gisteren.

Geduld is, net als wijsheid, iets wat je ontwikkelt bij het ouder worden. Maar tegelijkertijd maakt de opkomst van iedere vorm van technologie geduld overbodig. Het antwoord op al je vragen, het laatste nieuws, een routebeschrijving, een foto maken en online posten, een afspraak maken met de teamleden van je sportclub en het nieuwe album van David Guetta. Het is allemaal in luttele seconden gepiept. Als we ergens voor moeten wachten, dan laat maar zitten.

Maar sommige dingen kosten nog steeds tijd, zeker als het echt goed moet zijn. Dingen die vertroeteld en gevoed moeten worden. Dingen zoals wijn en relaties. 

Wijn is niet te pruimen als het in vijf minuten is gemaakt. Ook al plet je druiven met lichtsnelheid, wijn heeft 30 dagen nodig om te fermenteren. Doe je dat niet, dan hou je maximaal druivensap over. De smaak en het effect daarvan is een totaal andere ervaring dan dat je had verwacht. Voor relaties geldt hetzelfde en social media veranderen niets aan het feit dat goede relaties tijd en inspanning kosten.

Hoe makkelijk het ook is om mensen te volgen, hun updates te lezen en een denkbeeldige vriendschap te laten opbloeien, dat soort relaties doen er nauwelijks toe. Social media kunnen ons laten geloven dat we mensen goed kennen. Als je niet de moeite neemt om achter je iPad vandaan te komen en mensen face-to-face te ontmoeten, dan doe je iets niet goed. Social media zijn geweldig om verbindingen te leggen en te onderhouden maar op zichzelf zijn ze ongeschikt om vriendschappen op te bouwen.

Broed je op een social mediabeleid voor je klant of voor je eigen organisatie, bouw dan voldoende ruimte in voor het opbouwen van relaties. Verlies je referentiepunten en doelen niet uit het oog, maar besef dat succesvolle social mediacampagnes eigenlijk geen campagnes zijn. Campagnes hebben een begin- en een eindpunt. Campagnes zijn one-night stands. Campagnes zijn als druivensap.

En voor mij persoonlijk, als gebruiker: zonder de IRL-interacties, de borrels en de avondjes uit, de BYO-picnics, de bioscooptweet-ups en de SMC040’s bereik ik niet veel van betekenis. Het is net als met goede wijn: de verbindingen die we er maken worden met de tijd beter.

Cheers.

Fotocredits

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma