Doorgaan naar hoofdcontent

Uw tijd gaat NU in


Ook al leren we al op jonge leeftijd om het vooral niet te doen, we doen het toch: we beoordelen een boek aan de hand van de omslag. Dit is menselijk. Het is een handige shortcut zodat we tijd en energie besparen.

50 milliseconden
Een tijdje geleden werd in Canada een bijzonder onderzoek uitgevoerd waarbij een panel vrijwilligers via een scherm verschillende websites moest beoordelen. De websites werden in flitsen van 50 milliseconden getoond en men werd gevraagd de websites te waarderen op basis van visuele aantrekkingskracht. Wat blijkt? De scores waren gelijk aan een tweede ronde, waarbij een controlegroep de gelegenheid kreeg om veel langer naar de websites te kijken.

De initiatiefnemer van het onderzoek Gitte Lindgaard verklaart dat het brein bij blootstelling aan beeldflitsen van een twintigste van een seconde wordt gedwongen om supersnel beslissingen te nemen. De impact op ons bewustzijn is groot.

Knipoog
Wat betekent dit? Het bewijst dat mensen zich een mening vormen over je website in minder tijd dan het knipperen met je ogen. En omdat het normaal menselijk gedrag is om een boek aan de hand van de omslag te beoordelen, betekent dit ook dat ze zich in een twintigste van een seconde een mening vormen over jou, of je bedrijf, je organisatie, je merk. In internetland is dit een krankzinnig belangrijk gegeven. Als de eerste twintigste van een seconde geen positieve indruk achterlaat dan zijn we erop getraind om af te haken, de backbutton te gebruiken en verder te zoeken.

Je mag dan nog wel zo’n uitzonderlijke toko hebben, een visie om door een ringetje te halen of een fantastisch op elkaar ingespeeld team, als je website niet vanaf de eerste twintigste van een seconde boeit komen je bezoekers er nooit achter.

Eerste indruk
Bij VIS houden we van het creëren van eerste indrukken. Maar nog meer dan dat, we houden van het creëren van eerste indrukken die de geest van je merk weten te vangen. In die eerste 50 milliseconden willen we dat men iets van je opsteekt. Iets geweldigs.

Onze eigen nieuwe website gaat volgende maand de lucht in. Na zes jaar nemen we afscheid van wat ooit de grootste één-paginawebsite ter wereld was. Zowel ons publiek als wijzelf hadden er een haat-liefdeverhouding mee, maar er werd wel over gepraat. Mission accomplished. De nieuwe website moet weer een verpletterende indruk achterlaten. In ieder geval een twintigste van een seconde. 


Fotocredits: Pixar/Disney

Reacties

Unknown zei…
Boeiend en volstrekt waar!
Voor het hoofd onbegrijpelijk maar voor het hart vanzelfsprekend!!

Gerrit Bruggeman
Danny Valize zei…
Grazie mille Gerrit.

Populaire posts van deze blog

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag. Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat. Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn. Dit is terug te brengen naar een instinctief...