Ook al leren we al op jonge leeftijd om het
vooral niet te doen, we doen het toch: we beoordelen een boek aan de hand van
de omslag. Dit is menselijk. Het is een handige shortcut zodat we tijd en
energie besparen.
50 milliseconden
Een tijdje geleden werd in Canada een
bijzonder onderzoek uitgevoerd waarbij een panel vrijwilligers via een scherm
verschillende websites moest beoordelen. De websites werden in flitsen van 50
milliseconden getoond en men werd gevraagd de websites te waarderen op basis
van visuele aantrekkingskracht. Wat blijkt? De scores waren gelijk aan een tweede ronde, waarbij een controlegroep de gelegenheid kreeg om veel
langer naar de websites te kijken.
De initiatiefnemer van het onderzoek Gitte
Lindgaard verklaart dat het brein bij blootstelling aan beeldflitsen van een
twintigste van een seconde wordt gedwongen om supersnel beslissingen te nemen.
De impact op ons bewustzijn is groot.
Knipoog
Wat betekent dit? Het bewijst dat mensen zich
een mening vormen over je website in minder tijd dan het knipperen met je ogen.
En omdat het normaal menselijk gedrag is om een boek aan de hand van de omslag
te beoordelen, betekent dit ook dat ze zich in een twintigste van een seconde
een mening vormen over jou, of je bedrijf, je organisatie, je merk. In internetland
is dit een krankzinnig belangrijk gegeven. Als de eerste twintigste van een
seconde geen positieve indruk achterlaat dan zijn we erop getraind om af te
haken, de backbutton te gebruiken en verder te zoeken.
Je mag dan nog wel zo’n uitzonderlijke toko
hebben, een visie om door een ringetje te halen of een fantastisch op elkaar
ingespeeld team, als je website niet vanaf de eerste twintigste van een seconde
boeit komen je bezoekers er nooit achter.
Eerste indruk
Bij VIS houden we van het creëren van eerste
indrukken. Maar nog meer dan dat, we houden van het creëren van eerste
indrukken die de geest van je merk weten te vangen. In die eerste 50
milliseconden willen we dat men iets van je opsteekt. Iets geweldigs.
Onze eigen nieuwe website gaat volgende maand de lucht in. Na zes jaar nemen we afscheid van wat ooit de grootste één-paginawebsite ter wereld was. Zowel ons publiek als wijzelf hadden er een haat-liefdeverhouding mee, maar er werd wel over gepraat. Mission accomplished. De nieuwe website moet weer een verpletterende indruk achterlaten. In ieder geval een
twintigste van een seconde.
Fotocredits: Pixar/Disney
Fotocredits: Pixar/Disney
Reacties
Voor het hoofd onbegrijpelijk maar voor het hart vanzelfsprekend!!
Gerrit Bruggeman