Doorgaan naar hoofdcontent

Uw tijd gaat NU in


Ook al leren we al op jonge leeftijd om het vooral niet te doen, we doen het toch: we beoordelen een boek aan de hand van de omslag. Dit is menselijk. Het is een handige shortcut zodat we tijd en energie besparen.

50 milliseconden
Een tijdje geleden werd in Canada een bijzonder onderzoek uitgevoerd waarbij een panel vrijwilligers via een scherm verschillende websites moest beoordelen. De websites werden in flitsen van 50 milliseconden getoond en men werd gevraagd de websites te waarderen op basis van visuele aantrekkingskracht. Wat blijkt? De scores waren gelijk aan een tweede ronde, waarbij een controlegroep de gelegenheid kreeg om veel langer naar de websites te kijken.

De initiatiefnemer van het onderzoek Gitte Lindgaard verklaart dat het brein bij blootstelling aan beeldflitsen van een twintigste van een seconde wordt gedwongen om supersnel beslissingen te nemen. De impact op ons bewustzijn is groot.

Knipoog
Wat betekent dit? Het bewijst dat mensen zich een mening vormen over je website in minder tijd dan het knipperen met je ogen. En omdat het normaal menselijk gedrag is om een boek aan de hand van de omslag te beoordelen, betekent dit ook dat ze zich in een twintigste van een seconde een mening vormen over jou, of je bedrijf, je organisatie, je merk. In internetland is dit een krankzinnig belangrijk gegeven. Als de eerste twintigste van een seconde geen positieve indruk achterlaat dan zijn we erop getraind om af te haken, de backbutton te gebruiken en verder te zoeken.

Je mag dan nog wel zo’n uitzonderlijke toko hebben, een visie om door een ringetje te halen of een fantastisch op elkaar ingespeeld team, als je website niet vanaf de eerste twintigste van een seconde boeit komen je bezoekers er nooit achter.

Eerste indruk
Bij VIS houden we van het creëren van eerste indrukken. Maar nog meer dan dat, we houden van het creëren van eerste indrukken die de geest van je merk weten te vangen. In die eerste 50 milliseconden willen we dat men iets van je opsteekt. Iets geweldigs.

Onze eigen nieuwe website gaat volgende maand de lucht in. Na zes jaar nemen we afscheid van wat ooit de grootste één-paginawebsite ter wereld was. Zowel ons publiek als wijzelf hadden er een haat-liefdeverhouding mee, maar er werd wel over gepraat. Mission accomplished. De nieuwe website moet weer een verpletterende indruk achterlaten. In ieder geval een twintigste van een seconde. 


Fotocredits: Pixar/Disney

Reacties

Unknown zei…
Boeiend en volstrekt waar!
Voor het hoofd onbegrijpelijk maar voor het hart vanzelfsprekend!!

Gerrit Bruggeman
Danny Valize zei…
Grazie mille Gerrit.

Populaire posts van deze blog

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,