Doorgaan naar hoofdcontent

En... actie!

Bij VIS houden we wel van een fijne video. Met een film laat je - letterlijk - meer zien dan met een ander medium. We kunnen een geweldige site of een fantastisch verhaal in elkaar zetten, maar een goed uitgevoerde video vertelt zo’n beetje alles wat de belangstellende ooit wilde weten. En dat in een fractie van de moeite die het je kost om een hele brochure te lezen.

Onderzoek toont aan dat bij de absorptie van informatie ongeveer 65% van alle mensen visueel is ingesteld. 30% zou auditief zijn ingesteld. Simpel gezegd betekent dit dat de boodschap in de video de potentie heeft bij 95% van je publiek te blijven plakken. Dat is een aardig argument, maar soms is een voorbeeld het sterkste argument.

Corporate film Hendrik Veder group
Iets meer dan een jaar geleden zijn we gestart met de rebranding van Hendrik Veder Group, Europees marktleider voor staalkabel, diensten en oplossingen voor offshore, haven, scheepsbouw en andere industrieën. Een belangrijk onderdeel van de groep is al actief sinds 1800. De mannen van Hendrik Veder Group zijn helemaal waus van (staal)kabel en een video zou door het kijkje in de keuken de ultieme manier zijn om hun vakmanschap, passie en drijfveren tastbaar te maken.


Een video kan voor jouw merk ongetwijfeld net zo goed werken, maar let op: zorg ervoor dat je video goed in elkaar zit. Onze kameraden bij SoMMedia werkten hard met ons en het team bij Hendrik Veder Group om de geest van het merk te vangen. Met een point-en-shoot benadering en een amateur aan de montagetafel zou alle impact verloren gaan. Dan maakt een film meer kapot dan je lief is.

Nog een tip: normaliter adviseren we voor een webvideo een totale duur van 90 tot 120 seconden. Deze Hendrik Veder corporate video in documentairestijl duurt een kleine acht minuten, maar dient ook een aantal andere doelen. De film wordt getoond op evenementen en beurzen. De film komt begin 2014 zelfs op de Nederlandse televisie. Acht minuten werkt voor Hendrik Veder, maar waarschijnlijk niet voor jou.

De voordelen van (web)video op een rijtje:
  1. Tijd
    Video is een geweldige manier om complexe materie vlot om te zetten naar een gedenkwaardige boodschap. Onder normale omstandigheden zet je een film relatief snel in elkaar, zeker als je samenwerkt met professionals.
  2. Impact
    Live-action video, muziek en geluidseffecten... door de combinatie van beeld en geluid prikkel je twee zintuigen tegelijk. Met tekstgraphics en/of animatie voeg je een derde communicatielaag toe.
  3. Bereik
    Een video kan met een druk op de knop wereldwijd worden gedistribueerd. Door het toevoegen of verwisselen van voice-over of ondertiteling is taal geen barrière.
  4. Emotie
    Wanneer raakte je voor het laatst opgewonden van een brochure? Video heeft het vermogen de juiste emoties te raken. Het overtuigt, motiveert en inspireert.
  5. Kosten
    Videotechnologie is de laatste jaren steeds toegankelijker en bereikbaarder geworden. Tegenwoordig kunnen we prachtige dingen maken voor vrijwel ieder budget. Daarnaast zijn tal van manieren om kosten te besparen door middel van video. Met een digitaal product als video heb je geen papier-, drukwerk-, distributie- of verzendkosten. En met hergebruik van bronmateriaal voor toepassing in verschillende video’s haal je nog meer rendement uit reeds gemaakte kosten.
  6. Analyics
    Hoeveel mensen bekeken je video? Heeft de video de doelgroep bereikt? Hoeveel mensen deelden je video, op welke manier deden ze dat en met wie? Heeft de video het gesprek aangewakkerd? De dialoog? Conversie? Slim ingezet levert video meer bruikbare data op dan de meeste traditionele media.
  7. Toegankelijkheid
    Vrijwel iedereen met een pc, tablet of smartphone heeft toegang tot videocontent. Niet alleen is YouTube de op een na grootste zoekmachine ter wereld, maar slimme bedrijven laten ook video content op maat maken voor het platform naar keuze. Een video ontwikkeld voor de smartphone als voorkeursplatform zit anders in elkaar dan een video ontwikkeld voor een bioscoopscherm.
  8. Actueel blijven en actueel zijn
    Het wordt steeds belangrijker voor zowel grote als kleine bedrijven om op de hoogte te blijven van de veranderingen in het medialandschap. Kennis van social media is een must. Video is een product dat efficiënt en effectief via sociale media kan worden verspreid. Daarnaast kan video-content eenvoudig op webpagina’s worden ingebed. Raak je de juiste snaar dan wordt je video een rennend vuurtje.
  9. Transparantie
    Of je nou op afdelingsniveau updates deelt binnen je bedrijf of aan klanten demonstreert hoe je organisatie werkt, video gunt de toeschouwer een kijkje in de operatie en beantwoordt bij voorbaat al eventuele vragen. Video is een eerlijke manier om vertrouwen te kweken. 
  10. Leiderschap
    Wanneer je videocontent maakt om het publiek positief te confronteren met je uitdagingen, dan wordt je het gezicht van je eigen industrie. 

Actie? Actie.
Video is de snelst groeiende categorie digitale content. Video is memorabel, informatief en entertaining en daarom een van de meest effectieve communicatietools van dit moment. Hoe hard je ‘t ook probeert, sommige mensen zullen nooit het gevoel hebben je bedrijf echt te kennen totdat ze een video van je hebben gezien. 

Reacties

CoachSander zei…
Mooie samenvatting en 10 heldere punten; ben het helemaal met je eens!

Sinds een klein jaar ben ik ook bezig met het gebruiken van video's; het is leuk te constateren dat ik in dat jaar tot dezelfde conclusies ben gekomen.

Had ik je maar een jaar eerder gesproken hierover... ;-)
Danny Valize zei…
Dankje Sander. Mocht je nog meer voordelen hebben (en die zijn er), vul gerust aan ;)
Vivian Jansen zei…
Goed verhaal Danny. De video die je als voorbeeld toont wordt naar mijn mening vooral sterk doordat de mensen van de vloer het verhaal vertellen. De trots en het vakmanschap die daar vanuit gaan maken het verhaal levend.
Was het geen optie om twee video's te maken? Eén korte pakkende en één langere voor beurzen en presentaties?
Danny Valize zei…
Ha Vivian, goede vraag, die je voor een deel ook al zelf beantwoordt. In een (veel) kortere film komt dat vakmanschap en de trots niet helemaal uit de verf. We wilden heel graag vier mensen het verhaal laten vertellen. In sommige gevallen moet je dat verhaal wat extra ruimte geven.

We hebben overigens tegelijkertijd een korte film gemaakt die je niet zozeer een totaaloverzicht geeft van de organisatie maar wel een indruk geeft van de projecten. Een indrukwekkende timelapse waarin we bij Hendrik Veder drie weken werk hebben teruggebracht naar 100 seconden:

http://www.youtube.com/watch?v=U_odG1eywxc&feature=share&list=UUGWGeINs092hIgyqUegMN7w

Populaire posts van deze blog

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,