Bij VIS houden we wel van een fijne video. Met een film laat je - letterlijk - meer zien dan met een ander medium. We
kunnen een geweldige site of een fantastisch verhaal in elkaar zetten, maar een
goed uitgevoerde video vertelt zo’n beetje alles wat de belangstellende ooit
wilde weten. En dat in een fractie van de moeite die het je kost om een hele
brochure te lezen.
Onderzoek toont aan dat bij de absorptie van
informatie ongeveer 65% van alle mensen visueel is ingesteld. 30% zou auditief
zijn ingesteld. Simpel gezegd betekent dit dat de boodschap in de video de potentie heeft bij 95%
van je publiek te blijven plakken. Dat is een aardig argument, maar soms is een
voorbeeld het sterkste argument.
Corporate film Hendrik Veder group
Iets meer dan een jaar geleden zijn we gestart
met de rebranding van Hendrik Veder Group, Europees marktleider voor
staalkabel, diensten en oplossingen voor offshore, haven, scheepsbouw en andere
industrieën. Een belangrijk onderdeel van de groep is al actief sinds 1800. De mannen van Hendrik Veder Group zijn helemaal waus van (staal)kabel en een video
zou door het kijkje in de keuken de ultieme manier zijn om hun vakmanschap,
passie en drijfveren tastbaar te maken.
Een video kan voor jouw merk ongetwijfeld net zo goed werken, maar let op: zorg ervoor dat je video goed in elkaar zit. Onze kameraden bij SoMMedia werkten hard met ons en het team bij Hendrik Veder Group om de geest van het merk te vangen. Met een point-en-shoot benadering en een amateur aan de montagetafel zou alle impact verloren gaan. Dan maakt een film meer kapot dan je lief is.
Nog een tip: normaliter adviseren we voor een
webvideo een totale duur van 90 tot 120 seconden. Deze Hendrik Veder corporate
video in documentairestijl duurt een kleine acht minuten, maar dient ook een
aantal andere doelen. De film wordt getoond op evenementen en beurzen. De film
komt begin 2014 zelfs op de Nederlandse televisie. Acht minuten werkt voor
Hendrik Veder, maar waarschijnlijk niet voor jou.
De voordelen van (web)video op een rijtje:
- Tijd
Video is een geweldige manier om complexe materie vlot om te zetten naar een gedenkwaardige boodschap. Onder normale omstandigheden zet je een film relatief snel in elkaar, zeker als je samenwerkt met professionals.
- Impact
Live-action video, muziek en geluidseffecten... door de combinatie van beeld en geluid prikkel je twee zintuigen tegelijk. Met tekstgraphics en/of animatie voeg je een derde communicatielaag toe. - Bereik
Een video kan met een druk op de knop wereldwijd worden gedistribueerd. Door het toevoegen of verwisselen van voice-over of ondertiteling is taal geen barrière. - Emotie
Wanneer raakte je voor het laatst opgewonden van een brochure? Video heeft het vermogen de juiste emoties te raken. Het overtuigt, motiveert en inspireert. - Kosten
Videotechnologie is de laatste jaren steeds toegankelijker en bereikbaarder geworden. Tegenwoordig kunnen we prachtige dingen maken voor vrijwel ieder budget. Daarnaast zijn tal van manieren om kosten te besparen door middel van video. Met een digitaal product als video heb je geen papier-, drukwerk-, distributie- of verzendkosten. En met hergebruik van bronmateriaal voor toepassing in verschillende video’s haal je nog meer rendement uit reeds gemaakte kosten. - Analyics
Hoeveel mensen bekeken je video? Heeft de video de doelgroep bereikt? Hoeveel mensen deelden je video, op welke manier deden ze dat en met wie? Heeft de video het gesprek aangewakkerd? De dialoog? Conversie? Slim ingezet levert video meer bruikbare data op dan de meeste traditionele media. - Toegankelijkheid
Vrijwel iedereen met een pc, tablet of smartphone heeft toegang tot videocontent. Niet alleen is YouTube de op een na grootste zoekmachine ter wereld, maar slimme bedrijven laten ook video content op maat maken voor het platform naar keuze. Een video ontwikkeld voor de smartphone als voorkeursplatform zit anders in elkaar dan een video ontwikkeld voor een bioscoopscherm. - Actueel blijven en actueel zijn
Het wordt steeds belangrijker voor zowel grote als kleine bedrijven om op de hoogte te blijven van de veranderingen in het medialandschap. Kennis van social media is een must. Video is een product dat efficiënt en effectief via sociale media kan worden verspreid. Daarnaast kan video-content eenvoudig op webpagina’s worden ingebed. Raak je de juiste snaar dan wordt je video een rennend vuurtje. - Transparantie
Of je nou op afdelingsniveau updates deelt binnen je bedrijf of aan klanten demonstreert hoe je organisatie werkt, video gunt de toeschouwer een kijkje in de operatie en beantwoordt bij voorbaat al eventuele vragen. Video is een eerlijke manier om vertrouwen te kweken. - Leiderschap
Wanneer je videocontent maakt om het publiek positief te confronteren met je uitdagingen, dan wordt je het gezicht van je eigen industrie.
Actie? Actie.
Video is de snelst groeiende categorie
digitale content. Video is memorabel, informatief en entertaining en daarom een
van de meest effectieve communicatietools van dit moment. Hoe
hard je ‘t ook probeert, sommige mensen zullen nooit het gevoel hebben je
bedrijf echt te kennen totdat ze een video van je hebben gezien.
Reacties
Sinds een klein jaar ben ik ook bezig met het gebruiken van video's; het is leuk te constateren dat ik in dat jaar tot dezelfde conclusies ben gekomen.
Had ik je maar een jaar eerder gesproken hierover... ;-)
Was het geen optie om twee video's te maken? Eén korte pakkende en één langere voor beurzen en presentaties?
We hebben overigens tegelijkertijd een korte film gemaakt die je niet zozeer een totaaloverzicht geeft van de organisatie maar wel een indruk geeft van de projecten. Een indrukwekkende timelapse waarin we bij Hendrik Veder drie weken werk hebben teruggebracht naar 100 seconden:
http://www.youtube.com/watch?v=U_odG1eywxc&feature=share&list=UUGWGeINs092hIgyqUegMN7w