Doorgaan naar hoofdcontent

Geen inspiratie? 19 manieren om je creatieve zelfvertrouwen terug te krijgen

Laten we eerlijk zijn, we raken allemaal wel eens creatief uitgeput. Of je nou schrijver, ontwerper of conceptontwikkelaar bent, inspiratie komt niet continu aanwaaien. Maar het mooie van inspiratie is dat het overal is te vinden. Meestal op de plaatsen waar je het niet verwacht.

Speciaal voor jou zijn hier een aantal eenvoudige manieren om inspratie op te doen of weer terug te krijgen.

1. Praat met vreemden
We raken zo verstrikt in ons eigen handelen dat we denken dat we de enige persoon zijn met een verhaal. Start eens een gesprek met de dame naast je in de trein, schud de hand van de man achter de bar of maak een praatje met die gast die je tegenkomt wanneer je de hond uitlaat. Grote kans dat ook zij een verhaal hebben.

2. Koop een magazine of boek dat je normaal niet leest
Hou je van boeken over marketing? Lees dan eens fictie. Wissel van genre en de ideeën zullen rijkelijk vloeien.

3. Ga naar een seminar
Waar je je ook voor interesseert, er zijn vast conferenties en seminars over. Luister naar de verhalen van sprekers die succesvol zijn in wat jij doet.

4. Bezoek een andere stad

De wereld is zoveel groter dan wat jij hebt gezien. Een nieuwe stad is je wake-up call dat andere mensen, culturen en ideeën onze maatschappij definitie geven.

5. Breng een uur in stilte door
Het is lastig inspiratie te vinden als er altijd iets of iemand je aandacht vraagt. Besteed eens een uur aan jezelf en aan je gedachten. Kom terug met een leeg hoofd dat zich kan vullen met nieuwe ideeën.

6. Lees biografieën van mensen die je bewondert

Deze mensen hadden of hebben dezelfde hoeveelheid tijd als jij. Ze bezitten ook geen superpowers maar zijn simpelweg vastbesloten om het meeste uit hun tijd te halen. Waar wacht je nog op?

7. Bekijk een documentaire
Dit is het echte leven.

8. Beweeg
Zodra je uitgeput raakt ontmoet je de grenzen van je kunnen en ben je bereid om een ander perspectief te accepteren. Ga sporten en zet je creativiteit weer aan.

9. Schrijf je dromen op 
Wat zou je doen als je de tijd en de middelen had? Wat zou je doen als er geen beperkingen zijn?

10. Wees optimistisch 
Negativiteit verkloot je potentieel. 

11. Schrijf alles op 
Je staat versteld van hoe snel je geest je vertelt waarom je iets niet kunt. Wanneer dat gebeurt, laat het toe en schrijf het toch gewoon maar eens op.

12. Sta vroeg op
Er is iets moois aan vroeg beginnen terwijl iedereen nog ligt te slapen. Ik garandeer je dat je beste uren de uren zijn voordat de zon opkomt.

13. Doe iets aardigs voor iemand
Onderzoekers aan de Yorkse universiteit in Engeland hebben ontdekt dat mensen die een hele week lang iedere dag iets aardigs doen voor een ander, zich gelukkiger en zelfverzekerder gaan voelen. Ook na die ene week waren de voordelen nog een half jaar voelbaar. Serieus. 

14. Neem foto’s
Je hoeft geen pro te zijn, maar door via een lens naar de wereld te kijken helpt het je perspectief op dagelijkse dingen te veranderen.

15. Kijk naar het verleden

Wat inspireerde je vroeger? Wat deed je waar je gek op was? Wat is het beste wat je ooit hebt bedacht? Wees bij vooruit kijken niet bang voor een terugblik naar gebeurtenissen uit het verleden die ervoor hebben gezorgd dat je bent waar je nu bent.

16. Werk samen met anderen
Delen levert gesprekken op. Gesprekken leveren ideeën op.

17. Wees spontaan

Ook al geeft het je een paniekaanval.

18. Lees quotes
Mensen hebben ooit behoorlijk slimme dingen gezegd.

19. Luister naar muziek
Muziek is niet per ongeluk geschreven. De woorden, de melodieën, ze komen allemaal samen in een goed gesmeed verhaal. TV uit, Spotify aan.

Aanvullingen, anyone?

Beeld: Belkin


Reacties

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma