Gek genoeg zijn de meeste marketeers, communicatiespecialisten en reclamecreatieven gefixeerd op visuele uitgangspunten voor communicatie. Maar geur en geluid prikkelen de zintuigen het meest bij het bouwen van een merk. Dat wist en verkondigt dè guru op het gebied van neuro-marketing Martin Lindstrom al lang.
Lindstrom baseert zijn claims op 's werelds bekendste neuro-marketing studie, waarbij gedachtenpatronen van duizenden consumenten werden gescand en gemeten terwijl ze werden blootgesteld aan verschillende merken. En dan ging het niet alleen om tekstuele en visuele prikkels maar ook om geurtjes en geluidjes. In een van zijn vele bevindingen beschreef hij hoe het beluisteren van de bekende Nokia gsm-ringtone veel mensen letterlijk misselijk maakte. Omdat ze hen deden denken aan werk en het halen van deadlines.
De studie wijst ook uit dat sex niet meer zo verkoopt als dat 't vroeger deed. Blijkbaar is het effect verdund doordat we tegenwoordig zo vaak worden blootgesteld aan sexueel geladen visuele media.
Lindstrom zegt ook dat de studie uitwijst dat sommige merken bijna religieus volgersgedrag oproepen. Van Apple bijvoorbeeld wordt gezegd dat de combinatie van het Apple-beeldmerk (als een soort 'kruis'), een inspirerend leider (de evangelist Steve Jobs) en een Apple Store (de plaats van verering, het altaar) mensen merkslaaf maakt.
Het is maar dat ik als Apple fanboy het nu een plekkie kan geven ;-)
Reacties