Doorgaan naar hoofdcontent

Perceptie is vaak relevanter dan werkelijkheid


Frank is een übercreatief. Hij heeft grijs haar, een charmante lach en draagt een blitse bril met een dik donker montuur. Hij is intelligent, zelfbewust en zeer welbespraakt. In een ruimte vol stropdassen merkt iedereen hem op en hangt men als makke lammetjes aan zijn lippen.

Op een dag kwam ik hem tegen op straat. Gevat en welbespraakt als altijd maar hij droeg zijn haar een behoorlijk stuk langer en hij had een minder opzichtige bril op zijn neus. Ik betrapte mezelf erop dat het praatje op straat me op een of andere manier minder boeide dan vroeger.

Behalve twee minuscule aspecten van zijn verschijning was er niets veranderd. Maar toch was het genoeg om me van zijn boodschap af te leiden.

Wat je zegt is vaak minder belangrijk dan wat men hoort. Of ziet.

Reacties

Liane Kusters zei…
Perceptie is vrijwel altijd afhankelijk van het umfeld. Zet Frank op het strand, de ene keer met korte broek, de andere keer met een sarong omgeknoopt. Levert vast wéér een ander effect op. Misschien moeten we zelfs stellen dat realiteit subjectief en vooral relatief is...
Hoe dan ook; alleen de oplettende kijker ziet verschillende perspectieven. En hoe meer realiteiten je kunt ontdekken, hoe completer het plaatje wordt
Danny Valize zei…
Right. En wat zegt dat dan over een communicatieboodschap? Of een campagne? Of nog meer uitzoomen, een merk? Moet alles dan altijd kloppen?

Een umfeld dat niet te controleren is zou zomaar het effect van elke gecreëerde 'werkelijkheid' kunnen decimeren. Als we 'perceptie' zouden kunnen beïnvloeden dan gaat het pas ergens over.
Liane Kusters zei…
Maar wat is kloppen? Een product zo aantrekkelijk mogelijk maken? Een merk zo loveable maken dat men er onderdeel van wil zijn? In feite maakt ‘ons volk’ het plaatje zo kloppend mogelijk, met als vertrekpunt het umfeld en de targetgroep om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Zo goed mogelijk omdat er nooit 1 realiteit is. We creëren een gewenste en kansrijke ‘realiteit’. EN we beïnvloeden de perceptie waar mogelijk. We kiezen immers het medium dat mensen in de juiste state-of-mind treft, we kiezen bewust voor kleuren, we maken gebruik van geuren, tastzin, muziek en andere klanken.

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma