Doorgaan naar hoofdcontent

Wat mensen zo trekt in social media



Jaren geleden tekende Josh Bernoff het al uitvoerig op in Groundswell. Er is een grote diversiteit aan redenen waarom mensen participeren in social media. Voor het complete overzicht moest je het hele boek gelezen hebben. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker opnieuw de vraag krijg wat mensen toch bezielt om zich massaal op het sociale web te begeven, hieronder een lijstje. Kan ik zelf zo af en toe ook nog een keer spieken.

Vriendschap onderhouden.
Met Facebook hou je je vrienden dicht bij je. Je wilt in contact blijven en op het moment wanneer het jou uitkomt uitvinden hoe het met ze gaat.

Nieuwe vrienden maken.
Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Een foto, een bio of een tweet kan al voldoende zijn om in contact te komen met anderen. Één op de acht getrouwde koppels in de US hebben elkaar ontmoet via social media. En online dating is populairder dan ooit.

Bezwijken onder 'sociale druk' van bestaande vrienden.
De relatieve newbies in de materie zullen dit waarschijnlijk herkennen. Jouw vrienden, jouw tante, jouw collega en jouw tennisbuddy nodigen je op dit moment uit tot hun social circle.

Passies delen.
Een scoop, een bijzondere website, een interessante link, we laten graag horen waar we enthousiast over zijn. Het zit in onze natuur.

Toegeven aan een impuls van onbaatzuchtigheid.

Binnen social media heerst een 'cultuur van vrijgevigheid'. De reden waarom Wikipedia bestaat. Mensen willen gewoon helpen.

Toegeven aan de jeukende drang om van je te laten horen.
Mensen zijn sexy, vermakelijk en stom. Met een eindeloze en fantastische parade van exhibitionisme tot gevolg.

Toegeven aan de creatieve impuls.
Ben je fotograaf, schrijver of designer, dan is het internet de perfecte plek om met je werk te patsen.

Toegeven aan de bevestigingsimpuls.
Mensen die informatie of kennis delen via LinkedIn of Slideshare tonen hun expertise. Die validatie levert hen werk, inkomsten en aanzien op.

Toegeven aan de impuls van affiniteit.
Als je kunt aangeven dat je fan van PSV, Pixar-films of van Hema bent, dan doe je dat in een oogwenk. Met een grote kans dat je mensen ontmoet met dezelfde liefde.

Respecteer deze diversiteit. Hou het in gedachten als je je sociale applicatie lanceert. De aanname dat iedereen hetzelfde wil als jij - of als een ander - is een grote vergissing.


Lijst niet compleet? Vul aan!

Reacties

Annie Maessen zei…
Wat er voor mij bijkan. Middel om op een eenvoudige manier verbindingen te leggen. Tussen mensen, organisaties, klanten, ondernemingen, ( lokale) politiek enz enz. Drempels zijn weg. ( Ik kende jou ook niet voordat ik me met social media bezig ging houden.)
Anoniem zei…
Hi Dan,

Mooi overzichtelijk lijstje! THX

Zo hoor je nog eens wat - ook een goede reden trouwens :-)

Prettige dag en groeten van John
Danny Valize zei…
@Annie:
Inderdaad, die hangt als een mooie paraplu boven alle redenen die we maar kunnen bedenken. Thanks.

@John:
"Zo hoor je nog eens wat" staat ook bij mij hoog op de lijst. Laten we vooral nieuwsgierig blijven.

Populaire posts van deze blog

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.             Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield. In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur. Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iede

De doelgroep, wat moeten we er toch mee?

Het lijkt een voor de hand liggend onderwerp, maar soms wordt het maar al te gemakkelijk genegeerd. Als ik je zou vragen wie jouw afnemer is en je antwoordt iets van “iedereen met een hartslag”, lees dan gerust even verder. Het is een begrijpelijke vorm van kortetermijndenken. Maar met die ene vogel in de hand kan je wel eens bedrogen uit komen. Als bedrijf doe je er goed aan om – in ieder geval tot op zekere hoogte – je klanten uit te kiezen. Het wagenwijd openzetten van je deuren is niet bepaald de manier om de niche op te zoeken waar jij zo enthousiast van wordt. Ook al zou je product of dienst iedereen op aarde kunnen helpen, dan heb ik nieuws voor je: niet iedereen gaat het kopen. Raar? Nee hoor, want ik verwacht dat hele volksstammen het geen biet interesseert wat jij te bieden hebt. Of ze hebben er het geld niet voor (over). Om er maar even een Sinekiaans gegeven tegenaan te gooien: waarom zit je eigenlijk in deze business? En wie hoop je ermee te helpen? Waarom

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account. We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht. Gratis Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings,