Doorgaan naar hoofdcontent

Think Different


In de inmiddels bijna 20 jaar dat ik dit werk doe heb ik nogal wat klanten en prospects gesproken. Bijna allemaal kampen ze met dezelfde uitdagingen en hebben vreemd genoeg ook hetzelfde gebrek aan twee vereisten die nodig zijn om èchte verandering te bespoedigen. De eerste en belangrijkste is de bereidheid om te differentiëren. De tweede is het beschikbaar stellen van voldoende geld en middelen om dat mogelijk te maken.

De meeste klanten weten zelf ook wel dat ze tot in hun poriën net zo suf en doorsnee zijn als ieder ander. Dan gluren ze jaloers naar hun concurrenten of zelfs naar totaal andere soorten bedrijven en besluiten degene te kopiëren die ze het meest aanspreekt. Ik begrijp best dat hun eigen onzekerheid hiertoe leidt, maar het is natuurlijk best een perverse situatie: “Laten we ons merk differentiëren door degene te kopiëren die we eigenlijk hadden willen zijn”. Aaaiiight! 

Ze willen het resultaat zonder de prijs te willen betalen, zowel centen-wise als psychologisch. De knop moet om. Om je ècht te kunnen onderscheiden van de concurrentie moet je een èigen boodschap hebben. Je steekt je kop niet boven het maaiveld uit door het meest aantrekkelijke merk die je kunt vinden na te bootsen. Als we dat zouden doen dan zou Xenos zich presenteren als Rolex. En dat zou een vreemde situatie opleveren. Isoleer datgene wat jou 100% uniek maakt en vergroot dat unieke ding op een bijzondere manier uit. Je hebt een sterk verhaal nodig dat aannemelijk is, dat mensen willen horen en dat je effectief kunt delen. Dit níet doen leidt tot een noodlottig dwaalspoor, waarbij nieuw bedachte en ingezette campagnes zijn gedoemd te mislukken.

Weet je, iedereen kan een website maken, een huisstijl ontwerpen of een campagne bedenken voor een lagere prijs. Verdomd, als je maar lang genoeg zoekt vind je zelfs mensen die het gratis doen. Sommige dingen zijn gewoon hun prijs waard. Ik zou niet zo snel naar de ‘goedkoopste’ chirurg gaan voor een laserbehandeling van mijn ogen. Zou je dan wel je identity toevertrouwen aan een team met een onbewezen track record? Dat zou uiterst slordig zijn.

Maar een boel bedrijven zijn nu eenmaal slordig met hun boodschap en hun presentatie. Ze denken dat hun website (of zelfs hun merk) gebouwd kan worden door een achtienjarige met een iMac op een zolderkamer in Roemenië. Natuurlijk, de prijs ziet er aantrekkelijk uit maar de kosten zullen je op termijn slopen. Als je je bedrijf wilt differentiëren, wees dan bereid te investeren. Het zal je commitment en geld kosten. Want een goede value proposition en een vette Rolex, dat willen we toch allemaal?

Reacties

CoachSander zei…
Zó met je eens... Het jezelf niet kunnen onderscheiden omdat je niet de investering wil doen is tegenwoordig breder dan alleen de marketing of website. De eigen productontwikkeling komt ook in gevaar; men vernieuwd steeds minder...

Maar wat kunnen we doen om hen (lees: onze klant) te overtuigen hiervan? Of wat kunnen we aanbieden dat ze zal verleiden?

Of... Moeten we gewoon 'nee' zeggen tegen dit soort vragen / opdrachten?
Danny Valize zei…
Ik denk dat alle drie suggesties van toepassing zijn Sander. Het is aan jou en aan mij om onze overtuigingskracht te laten gelden of om de klant te verleiden. En tegen gratis zeggen we zowiezo nee, dat hadden we afgesproken, toch?

Overtuigen en verleiden is niet zo moeilijk als je kunt aantonen dat wat jij doet werkt. En je moet ook een beetje kunnen verkopen ;-)

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma

Screwed

Even relativeren, want het is nodig. De moderne marketing- en communicatieprofessional laat zich al te gemakkelijk verleiden door de litanie aan social media tools en -kanalen. “Zullen we Twitter zakelijk inzetten? LinkedIn? Flicker? RSS? Facebook? Een eigen, custom-built community? Of wat dacht je van een hippige widget of een iPhone app?” Tuurlijk. Er is ongelofelijk veel wat je kunt doen, dus doe het niet. Zet 'tool' eens even uit je hoofd en denk liever na over 'doel'. Veel mensen noemen de uitkomst van dat noeste nadenken 'een social mediastrategie’, maar dat bestaat net zo min als een ‘drukwerkstrategie’. Zakelijk social media inzetten is een tactische aangelegenheid die – mits goed uitgevoerd – bestaande strategische doelen helpt realiseren. Superbelangrijk, maar laten we het vooral niet belangrijker maken dan dat het is. Social media worden onterecht door zogenaamde experts beschouwd als rocket science. Van de andere kant zijn er initiatieven di