Doorgaan naar hoofdcontent

To be liked or not to be liked


Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’.

Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie?

Likes betekent populariteit
We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel, Volkswagen, Hema, 3FM en Lidl. Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet de reden dat een merk geliefd wordt.

Likes betekent verkopen
We weten ook dat mensen die merken liken geneigd zijn er meer geld aan uit te geven. Mensen die op Facebook fan zijn van Starbucks besteden er meer geld dan niet-fans. Dit grijpt terug naar populariteit. Het lijkt logisch dat als iemand Starbucks genoeg waardeert om ze op Facebook te vinden, te liken, er statusupdates van wil ontvangen en dat ook nog eens aan zijn vrienden wil laten zien, hij ze ook genoeg waardeert om er af en toe een cappuccino te drinken. Met andere woorden: er geld uit te geven.

ROI
Tot hier is het feitelijke rendement uit Facebook nogal vaag, maar wat wel duidelijk is is dat naakte cijfers niet zo heel veel doen voor de verkoop. Begrijp me niet verkeerd, social media hebben allang bewezen ongelofelijk krachtig te zijn. Consumenten willen nu eenmaal sociale merken, en mond-tot-mond is cruciaal voor het succes van ieder merk. Tussen jou en consumenten die oprecht in je product geïnteresseerd zijn kan dankzij social media echte communicatie ontstaan. Maar een miljoen twittervolgers of honderduizend likers zijn waardeloos als je niets voor ze doet, of als ze eigenlijk niets met je hebben.

Zoals met alles wat je doet moet er een doel en een plan zijn. Kortingen voor fans, beloningen voor het delen van content en het weggeven van samples zijn fantastische manieren om te verzilveren op je likes. Maar als je niet bereid bent om hierin te investeren is een betere merkervaring misschien wel het bezoeken van je website, het bellen voor meer informatie of gewoon het kopen van je product onder de meest aantrekkelijke voorwaarden.

Dus als je geliefd wil zijn op Facebook, waarom? En: what’s next?

Fotocredits:  
Oporto International Horror Film Festival - Portugal

Reacties

Leuk artikel, Danny. En je hebt helemaal gelijk, als je als merk niet duidelijk voor ogen hebt wat je met vrienden wilt doen, of je hebt ongelooflijk veel likes verzameld (lees: gekocht) van mensen die eigenlijk niet je vriend willen zijn, dan blijft er bar weinig over.
Kelly zei…
Leuke blog Danny! Leuk lokaal voorbeeld vind ik Abbey Lane op FB, uit Valkenswaard. Woonwinkel, die vinden het ook leuk om op die manier echt contact te hebben, maken en .. onderhouden. Maakt ze dus Authentiek. Dus ja, ik heb ze geliked en als ik in Valkenswaard ben, ga ik daar mooi 's ffkes snuffen ;-)
Danny Valize zei…
Thanks Kelly, dat doen ze inderdaad leuk. Ze hebben er zelfs geen Page voor ingezet, ze doen het met een 'gewoon' profile.

Als je dan toch in Valkenswaard bent, kom dan je dan ook even op de thee? :)

Populaire posts van deze blog

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...