Doorgaan naar hoofdcontent

To be liked or not to be liked


Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’.

Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie?

Likes betekent populariteit
We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel, Volkswagen, Hema, 3FM en Lidl. Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet de reden dat een merk geliefd wordt.

Likes betekent verkopen
We weten ook dat mensen die merken liken geneigd zijn er meer geld aan uit te geven. Mensen die op Facebook fan zijn van Starbucks besteden er meer geld dan niet-fans. Dit grijpt terug naar populariteit. Het lijkt logisch dat als iemand Starbucks genoeg waardeert om ze op Facebook te vinden, te liken, er statusupdates van wil ontvangen en dat ook nog eens aan zijn vrienden wil laten zien, hij ze ook genoeg waardeert om er af en toe een cappuccino te drinken. Met andere woorden: er geld uit te geven.

ROI
Tot hier is het feitelijke rendement uit Facebook nogal vaag, maar wat wel duidelijk is is dat naakte cijfers niet zo heel veel doen voor de verkoop. Begrijp me niet verkeerd, social media hebben allang bewezen ongelofelijk krachtig te zijn. Consumenten willen nu eenmaal sociale merken, en mond-tot-mond is cruciaal voor het succes van ieder merk. Tussen jou en consumenten die oprecht in je product geïnteresseerd zijn kan dankzij social media echte communicatie ontstaan. Maar een miljoen twittervolgers of honderduizend likers zijn waardeloos als je niets voor ze doet, of als ze eigenlijk niets met je hebben.

Zoals met alles wat je doet moet er een doel en een plan zijn. Kortingen voor fans, beloningen voor het delen van content en het weggeven van samples zijn fantastische manieren om te verzilveren op je likes. Maar als je niet bereid bent om hierin te investeren is een betere merkervaring misschien wel het bezoeken van je website, het bellen voor meer informatie of gewoon het kopen van je product onder de meest aantrekkelijke voorwaarden.

Dus als je geliefd wil zijn op Facebook, waarom? En: what’s next?

Fotocredits:  
Oporto International Horror Film Festival - Portugal

Reacties

Leuk artikel, Danny. En je hebt helemaal gelijk, als je als merk niet duidelijk voor ogen hebt wat je met vrienden wilt doen, of je hebt ongelooflijk veel likes verzameld (lees: gekocht) van mensen die eigenlijk niet je vriend willen zijn, dan blijft er bar weinig over.
Kelly zei…
Leuke blog Danny! Leuk lokaal voorbeeld vind ik Abbey Lane op FB, uit Valkenswaard. Woonwinkel, die vinden het ook leuk om op die manier echt contact te hebben, maken en .. onderhouden. Maakt ze dus Authentiek. Dus ja, ik heb ze geliked en als ik in Valkenswaard ben, ga ik daar mooi 's ffkes snuffen ;-)
Danny Valize zei…
Thanks Kelly, dat doen ze inderdaad leuk. Ze hebben er zelfs geen Page voor ingezet, ze doen het met een 'gewoon' profile.

Als je dan toch in Valkenswaard bent, kom dan je dan ook even op de thee? :)

Populaire posts van deze blog

Het internet in 2015

Digital Life: Today & Tomorrow from Neo Labels on Vimeo . Een overzicht van het internet van nu en een kijkje in de toekomst van het (social) internet van 2015. Ben nog niet zo zeker van de 'vertical social networks' maar hey, wie wil (en kan) er nou zo ver vooruit kijken. Full screen, achterover leunen en met koffie of thee naar keuze in de hand het lekkerst.

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma