Doorgaan naar hoofdcontent

To be liked or not to be liked


Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’.

Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie?

Likes betekent populariteit
We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel, Volkswagen, Hema, 3FM en Lidl. Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet de reden dat een merk geliefd wordt.

Likes betekent verkopen
We weten ook dat mensen die merken liken geneigd zijn er meer geld aan uit te geven. Mensen die op Facebook fan zijn van Starbucks besteden er meer geld dan niet-fans. Dit grijpt terug naar populariteit. Het lijkt logisch dat als iemand Starbucks genoeg waardeert om ze op Facebook te vinden, te liken, er statusupdates van wil ontvangen en dat ook nog eens aan zijn vrienden wil laten zien, hij ze ook genoeg waardeert om er af en toe een cappuccino te drinken. Met andere woorden: er geld uit te geven.

ROI
Tot hier is het feitelijke rendement uit Facebook nogal vaag, maar wat wel duidelijk is is dat naakte cijfers niet zo heel veel doen voor de verkoop. Begrijp me niet verkeerd, social media hebben allang bewezen ongelofelijk krachtig te zijn. Consumenten willen nu eenmaal sociale merken, en mond-tot-mond is cruciaal voor het succes van ieder merk. Tussen jou en consumenten die oprecht in je product geïnteresseerd zijn kan dankzij social media echte communicatie ontstaan. Maar een miljoen twittervolgers of honderduizend likers zijn waardeloos als je niets voor ze doet, of als ze eigenlijk niets met je hebben.

Zoals met alles wat je doet moet er een doel en een plan zijn. Kortingen voor fans, beloningen voor het delen van content en het weggeven van samples zijn fantastische manieren om te verzilveren op je likes. Maar als je niet bereid bent om hierin te investeren is een betere merkervaring misschien wel het bezoeken van je website, het bellen voor meer informatie of gewoon het kopen van je product onder de meest aantrekkelijke voorwaarden.

Dus als je geliefd wil zijn op Facebook, waarom? En: what’s next?

Fotocredits:  
Oporto International Horror Film Festival - Portugal

3 reacties

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…