Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een
boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je
tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’.
Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten
vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom
wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is
dat wel de beste manier voor activatie?
Likes betekent populariteit
We weten dat de populairste merken de meeste
Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten
dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel, Volkswagen, Hema,
3FM en Lidl. Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als
Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes
vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt,
maar ze zijn niet de reden dat een merk geliefd wordt.
Likes betekent verkopen
We weten ook dat mensen die merken liken
geneigd zijn er meer geld aan uit te geven. Mensen die op Facebook fan zijn van
Starbucks besteden er meer geld dan niet-fans. Dit grijpt terug naar
populariteit. Het lijkt logisch dat als iemand Starbucks genoeg waardeert om ze
op Facebook te vinden, te liken, er statusupdates van wil ontvangen en dat ook
nog eens aan zijn vrienden wil laten zien, hij ze ook genoeg waardeert om er af
en toe een cappuccino te drinken. Met andere woorden: er geld uit te geven.
ROI
Tot hier is het feitelijke rendement uit Facebook nogal vaag, maar wat wel duidelijk is is dat naakte cijfers niet zo
heel veel doen voor de verkoop. Begrijp me niet verkeerd, social media hebben allang bewezen
ongelofelijk krachtig te zijn. Consumenten willen nu eenmaal sociale merken, en
mond-tot-mond is cruciaal voor het succes van ieder merk. Tussen jou en
consumenten die oprecht in je product geïnteresseerd zijn kan dankzij social media echte communicatie ontstaan. Maar een miljoen twittervolgers of honderduizend
likers zijn waardeloos als je niets voor ze doet, of als ze eigenlijk niets met je
hebben.
Zoals met alles wat je doet moet er een doel en een plan
zijn. Kortingen voor fans, beloningen voor het delen van content en het
weggeven van samples zijn fantastische manieren om te verzilveren op je likes.
Maar als je niet bereid bent om hierin te investeren is een betere merkervaring
misschien wel het bezoeken van je website, het bellen voor meer informatie of
gewoon het kopen van je product onder de meest aantrekkelijke voorwaarden.
Dus als je geliefd wil zijn op Facebook,
waarom? En: what’s next?
Fotocredits:
Oporto International Horror Film Festival - Portugal
Fotocredits:
Oporto International Horror Film Festival - Portugal
Reacties
Als je dan toch in Valkenswaard bent, kom dan je dan ook even op de thee? :)