Doorgaan naar hoofdcontent

Screwed


Even relativeren, want het is nodig. De moderne marketing- en communicatieprofessional laat zich al te gemakkelijk verleiden door de litanie aan social media tools en -kanalen. “Zullen we Twitter zakelijk inzetten? LinkedIn? Flicker? RSS? Facebook? Een eigen, custom-built community? Of wat dacht je van een hippige widget of een iPhone app?” Tuurlijk.

Er is ongelofelijk veel wat je kunt doen, dus doe het niet. Zet 'tool' eens even uit je hoofd en denk liever na over 'doel'. Veel mensen noemen de uitkomst van dat noeste nadenken 'een social mediastrategie’, maar dat bestaat net zo min als een ‘drukwerkstrategie’. Zakelijk social media inzetten is een tactische aangelegenheid die – mits goed uitgevoerd – bestaande strategische doelen helpt realiseren. Superbelangrijk, maar laten we het vooral niet belangrijker maken dan dat het is.

Social media worden onterecht door zogenaamde experts beschouwd als rocket science. Van de andere kant zijn er initiatieven die zonder al te veel inzicht worden gelanceerd. Laatst vroeg iemand me vrijwel out of the blue wat hij in godsnaam moest doen met het Twitter-account van zijn organisatie. Ik stond in eerste instantie met de bek vol tanden, maar ik hoorde mezelf opmerken dat dat misschien niet de juiste manier is om ernaar te kijken. Even later dacht ik pas aan een treffende analogie. Stel je voor dat iemand vraagt: “Ik heb een nieuwe schroevendraaier, wat zal ik eens gaan repareren?” Dat is toch raar? Je neemt een tool en gaat daarna pas je probleem opzoeken? Isoleer en erken in plaats daarvan het probleem en kies vervolgens de juiste tools. Ik doe dat al meer dan 20 jaar en met de opkomst van social media is er alleen een kleurtje toegevoegd aan het palet aan mogelijkheden om met je publiek in contact te komen.

Vreemd genoeg wordt pas veel later over content nagedacht. Daarom is er zoveel shit op het internet. 99,99% is het niet eens waard bekeken te worden. 99,99% is stront aan je schoen. Alles wat ik wil dat jij doet is iets creëren van betekenis. Iets goeds. Iets wat volledig aansluit bij hoe jij als persoon, merk of organisatie door het leven gaat. Want als je op een eerlijke manier je geld verdient dan ben je het waard om gevolgd, gefand of gecirkeld te worden. Geen big deal, zou je denken. Toch is het blijkbaar voor velen een kwestie van geef ons heden onze dagelijkse bullshit.

Social media is dan als drijfzand. Voor je het weet wordt je erin gezogen en post je alleen nog stompzinnige dingen, of gooi je er de zoveelste kansloze retweet-actie tegenaan. Een dag besteed aan social media lijkt in vele opzichten een zinloze dag. Het zijn geweldige tools, maar het zijn ‘maar’ tools. Laat het je inzichten niet vertroebelen en laat het je niet afleiden van waar het in je business echt om draait.

Geef je het echt een kans maar moet je na een jaar zwoegen constateren dat social media niet voor je werken, stop er dan gewoon mee. Het is echt geen schande. Feit is dat er allerlei manieren zijn om met je publiek te communiceren en heel veel old-school middelen werken nog steeds fantastisch. Zet je te hoog in op social media dan is de kans groot dat je meer nodig hebt dan een schroevendraaier om de schade te repareren.

Reacties

Marc zei…
Ja het zijn tools. Maar daar is wel degelijk een strategie mee te bepalen. Het zijn namelijk best bijzondere tools. Social Media hebben het oude communicatiemodel bijna volledig op de kop gezet. Jij gaat uit van het actief inzetten van de tools. Maar alleen luisteren kan al heel belangrijk zijn. Wat doe je met werknemers die wel lustig gebruik maken van Social Media? Hoe zet je het in bij crisis situaties? Is dat tactisch of ook strategisch?
De 'nieuwe' manier van communiceren is there to stay. Die moet in je marketing en communicatiestrategie verweven zitten.
Danny Valize zei…
Bedankt voor je reactie Marc. Je weet inmiddels wat mijn bedoelingen zijn met dit soort ongenuanceerde posts ;-)

Zonder gekheid, dit niemendalletje gaat over hype en valse verwachtingen. Maar gelukkig hoeft niet iedereen zich aangesproken te voelen want het stuk is een rappèl richting zakelijke, aanvankelijk zeer sceptische gebruikers die eerst een batterij aan - daar is-tie weer - tools optuigen, er vervolgens niets van betekenis mee uitvoeren en na tien weken komen uithuilen dat het nog geen bal heeft opgeleverd.

Door enerzijds te spreken over beleid (noem het mijn part strategie) en anderzijds over instrumenten (noem het mijn part tools) wil ik mensen aansporen om even boven de materie te staan, alle inspanningen vervolgens in het juiste perspectief te plaatsen en vooral de tools te kiezen die het beste passen.
Marc Dubach zei…
En met die laatste alinea zijn we het eens. En dan worstel ik nog even verder want dan zijn we er nog niet. Zie: http://www.marcdubach.nl/2012/03/online-luctor-et-emergo/
asdebest zei…
ik ben van de afdeling praktisch, dus als organisaties niet weten wat ze moeten twitteren, facebooken e.d., dan noem ik meestal de zaken waarmee ze zouden advertereren, of als nieuwsbericht publiceren: nieuwe vacatures/stageplaatsen, rapporten die verschijnen, projecten die starten/afronden, interviews, stellingen. Bijna alles is aardig om te melden. In mijn dagelijkse praktijk blijkt dat alleen de mensen die onbekend zijn met socmed het rocketscience vinden. Het is aan ons, dienstverleners, om dat te weerleggen.
Danny Valize zei…
Bedankt voor de praktische en waardevolle tips, Astrid. Zo makkelijk zou het inderdaad moeten zijn. Als het vanuit je eigen buikwand komt hoef je content niet te 'verzinnen'.
Senol zei…
Goede post weer Danny.

Ik deel wat Astrid zegt.
Maar vooral vind ik : durf te laten zien wie je bent, wat je beweegt. En dat hoeft helemaal niet zo ontzettend gedetailleerd. Maar durf mens te zijn. Dat doe je ook wanneer je de ander irl tegenkomt.

Ik ga je post delen op Google+

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...