Doorgaan naar hoofdcontent

Screwed


Even relativeren, want het is nodig. De moderne marketing- en communicatieprofessional laat zich al te gemakkelijk verleiden door de litanie aan social media tools en -kanalen. “Zullen we Twitter zakelijk inzetten? LinkedIn? Flicker? RSS? Facebook? Een eigen, custom-built community? Of wat dacht je van een hippige widget of een iPhone app?” Tuurlijk.

Er is ongelofelijk veel wat je kunt doen, dus doe het niet. Zet 'tool' eens even uit je hoofd en denk liever na over 'doel'. Veel mensen noemen de uitkomst van dat noeste nadenken 'een social mediastrategie’, maar dat bestaat net zo min als een ‘drukwerkstrategie’. Zakelijk social media inzetten is een tactische aangelegenheid die – mits goed uitgevoerd – bestaande strategische doelen helpt realiseren. Superbelangrijk, maar laten we het vooral niet belangrijker maken dan dat het is.

Social media worden onterecht door zogenaamde experts beschouwd als rocket science. Van de andere kant zijn er initiatieven die zonder al te veel inzicht worden gelanceerd. Laatst vroeg iemand me vrijwel out of the blue wat hij in godsnaam moest doen met het Twitter-account van zijn organisatie. Ik stond in eerste instantie met de bek vol tanden, maar ik hoorde mezelf opmerken dat dat misschien niet de juiste manier is om ernaar te kijken. Even later dacht ik pas aan een treffende analogie. Stel je voor dat iemand vraagt: “Ik heb een nieuwe schroevendraaier, wat zal ik eens gaan repareren?” Dat is toch raar? Je neemt een tool en gaat daarna pas je probleem opzoeken? Isoleer en erken in plaats daarvan het probleem en kies vervolgens de juiste tools. Ik doe dat al meer dan 20 jaar en met de opkomst van social media is er alleen een kleurtje toegevoegd aan het palet aan mogelijkheden om met je publiek in contact te komen.

Vreemd genoeg wordt pas veel later over content nagedacht. Daarom is er zoveel shit op het internet. 99,99% is het niet eens waard bekeken te worden. 99,99% is stront aan je schoen. Alles wat ik wil dat jij doet is iets creëren van betekenis. Iets goeds. Iets wat volledig aansluit bij hoe jij als persoon, merk of organisatie door het leven gaat. Want als je op een eerlijke manier je geld verdient dan ben je het waard om gevolgd, gefand of gecirkeld te worden. Geen big deal, zou je denken. Toch is het blijkbaar voor velen een kwestie van geef ons heden onze dagelijkse bullshit.

Social media is dan als drijfzand. Voor je het weet wordt je erin gezogen en post je alleen nog stompzinnige dingen, of gooi je er de zoveelste kansloze retweet-actie tegenaan. Een dag besteed aan social media lijkt in vele opzichten een zinloze dag. Het zijn geweldige tools, maar het zijn ‘maar’ tools. Laat het je inzichten niet vertroebelen en laat het je niet afleiden van waar het in je business echt om draait.

Geef je het echt een kans maar moet je na een jaar zwoegen constateren dat social media niet voor je werken, stop er dan gewoon mee. Het is echt geen schande. Feit is dat er allerlei manieren zijn om met je publiek te communiceren en heel veel old-school middelen werken nog steeds fantastisch. Zet je te hoog in op social media dan is de kans groot dat je meer nodig hebt dan een schroevendraaier om de schade te repareren.
6 reacties

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…

Van die leuke blokjes die je kunt scannen

QR-codes. Het volgende schattige speeltje van marketeers. Ze duiken ineens overal op. Op brochures, billboards, posters en advertenties. Maar de meeste QR-initiatieven gaan plat op hun bek bij executie. Want naast allerlei technologische uitdagingen en issues over usability verwijzen de meeste QR-codes je naar waardeloze content.

Heb je er ooit eentje gescand met je smartphone om te kijken wat er gebeurt? Als het antwoord nee is dan ga je dat waarschijnlijk ook nooit meer doen. QR-codes zijn op hun retour. De technologie wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door de near-field communication (NFC) chip die standaard in je telefoon zit en die op een veel simpelere manier dezelfde taken afwerkt. In plaats van dat je je telefoon pakt, een app opstart, de camera op een raar en lelijk blokje richt, scant en wacht tot er iets gebeurt, hoef je binnenkort alleen maar je telefoon uit je zak te trekken nabij een afbeelding van een NFC-teken. Of iets dergelijks.

QR-codes zijn een tussenoplossing …