Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn.
Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig.
Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht.
Je merk is niet:
Je logo.
Je website.
Je marketing- of communicatiestrategie.
Wat jij zegt dat het is.
Wat je verkoopt.
Uniek.
Je merk is:
Een proces.
Je daden.
Je reputatie.
Een relatie.
Dat wat je onderscheidt.
Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je belooft. Doe je dat niet: fix ‘t. Het gereedschap voor die belofte en dat ‘uniek zijn’ zit in lijstje één. Kracht, verbinding en inspiratie in lijstje twee.
Reacties
Dankjewel! Mooie blogpost. Kort, krachtig en authentiek.
"fix 't" bij een uitglijder doet me denken aan de tekst "Je herkent een heer niet aan het uitblijven van fouten maar aan de manier waarop 'ie ze herstelt." Daar hou ik me maar aan...
Groeten van John
Je replieken zijn een aanwinst voor iedere post. Waarvoor Grote Dank.
D.