De meesten van ons zagen de diarree aan online content een decennium geleden niet aankomen (mezelf incluis). Eigenlijk zagen de meesten het twee jaar geleden niet eens aankomen. Sinds de explosie van het internet watertrappelen we ons te pletter in een overstroming van data. Neem alleen al Twitter: 1,6 miljard dagelijkse zoekopdrachten, plus bijna een half miljard tweets die daar dan nog eens bij uitgebraakt worden. Per dàg. En die gaan al lang niet meer alleen over #TVOH of Lady Gaga.
We hebben ook gezien dat gemakkelijke
toegang tot de oneindige oceaan van content wordt overschaduwd door een aantal pittige uitdagingen.
Bijvoorbeeld het filteren van prikkels en het efficiënt consumeren van alle informatie die
continu op ons wordt afgevuurd. RSS lijkt soms meer op brandjes blussen, zaken als
FarmVille zijn zo hardnekkig als mieren tijdens een picnic en dan heb je nog de
berichtgeving van mensen die - al dan niet voor een beloning - graag ‘delen als een baas’. Hoe erg de
gruwel voor sommigen ook is, de laatste cijfers liegen er niet om:
- 40% van alle accounts en 8% van alle berichten op social media is spam
- Er zijn meer apparaten aangesloten op het internet dan dat er mensen op aarde rondlopen
- Er zijn 152 miljoen blogs
- Negen van de tien mobiele zoekopdrachten leidt tot actie; meer dan de helft leidt tot aankoop
- Mobile is nu goed voor 10% van het wereldwijde internetverkeer (dit is meer dan verdubbeld in de afgelopen 18 maanden)
- Pinterest genereert meer referral traffic dan G+, YouTube en LinkedIn bij elkaar
- Iedere minuut van de dag:
- 700.000 plukjes Facebookcontent
- 2 miljoen Google-zoekopdrachten
- € 212.000,- aan online uitgaven door consumenten
- 47.000 gedownloade apps van de App Store
- 3.600 foto’s gedeeld op Instagram
- 571 nieuwe websites
De easy-button
Het kan bijna niet anders dan dat
informatieoverschot leidt tot een onvermijdbare nivellering van
contentcreatie, of minimaal tot andere vormen van data vindbaar maken. Want
ondanks alle huidige hulpmiddelen wordt het internet een steeds rommeliger
wordende plek om te vertoeven. Er is nog nooit zoveel content geweest en dat
maakt het web tegelijkertijd kwetsbaar voor krachteloosheid.
De overschot aan informatie heeft ook geleid tot ander consumentengedrag. Het kost ons steeds meer moeite om op te vallen, laat staan een boodschap nog te laten plakken. Consumenten smachten meer dan ooit naar de easy-button.
De overschot aan informatie heeft ook geleid tot ander consumentengedrag. Het kost ons steeds meer moeite om op te vallen, laat staan een boodschap nog te laten plakken. Consumenten smachten meer dan ooit naar de easy-button.
Dus of het nu voor je klant is of voor jezelf,
denk goed na over het online gesprek dat je met je publiek wil voeren. Een
kanaal openen is simpel. Een stuk minder simpel is bepalen wat je ermee gaat
doen. De realiteit is dat niet alle blogs met hetzelfde doel zijn opgestart, de
meeste tweets het niet waard zijn te lezen en de meeste Facebookpagina’s het
niet waard zijn te liken.
Ruis
Wat mensen online ook zoeken, ze vinden meer
kaf dan koren en hier is precies waar jouw kansen liggen. Als je alle online bagger wil
doorbreken met social media, moet je het creëren van nog meer bagger zien
te vermijden. Wat we nodig hebben is opmerkelijke, betekenisvolle verhalen van mensen,
organisaties en merken die we kunnen vertrouwen. Het soort content dat daarbij hoort is niet
moeilijk te bepalen. Concentreer je op de kernboodschap en snoei radicaal in de longlist van mogelijke
‘topics to share’. Vanaf dat moment wordt het een spel van volharding en
consistentie.
Een social medium is geen straaljager naar
marketingnirvana. Het is eerder zoals het bouwen van een zandkasteel: korrel voor
korrel. Langzaam, cumulatief en eeuwig. Beheers je dit spel, dan ontvang je de aandacht die je verdient. Als je je volgers moet blijven vragen
om een retweet, dan doe je waarschijnlijk iets niet goed.
Reacties