Doorgaan naar hoofdcontent

Maak iets goeds


Ik ontmoet geregeld mensen die roepen dat ze 'iets met een viral' willen. Maar in werkelijkheid willen ze dat helemaal niet. Ze vinden alleen maar dat het erg grappig zou zijn als ze wat goedkope publiciteit zouden krijgen door een beetje origineel te doen. De meesten zijn namelijk helemaal niet bereid het daadwerkelijk te laten gebeuren. Want het betekent niet alleen dat ze iets moeten zien te bedenken wat het merk echt past, maar ook dat ze hun nek moet uitsteken en dat ze de controle voor een deel uit handen gaan geven. En er is absoluut niets wat zo veel commitment van een mens vraagt dan dat.

Dus vergeet het nou gewoon als je het niet meent. Sterker nog, gebruik het woord 'viral' nooit meer, behalve als het jeukt en je er als de sodemieter mee naar je huisarts moet. In plaats daarvan, trakteer je publiek gewoon op iets van waarde. Maak gewoon iets goeds. Okee?

Afgesproken.

Reacties

Anoniem zei…
hihi.. ik wil best een viral doen hoor... maar met wie, wat, waarom, wanneer en hoe weet ik nog niet :)

Hou ik er een SOA aan over? overigens met SOA doel ik op http://en.wikipedia.org/wiki/Service-oriented_architecture

maar afgesproken :)
Danny Valize zei…
Over SOA gaan we het de volgende keer eens over hebben dan ;-)
Liane Kusters zei…
Volgens mij kun je een kopietje maken van het verhaal en dan 'iets met social media' erin zetten, is het niet? Hoeveel organisaties denken wel niet hun reputatie te kunnen upgraden met de inzet van een medium of een fenomeen? Terwijl we allemaal, of in ieder geval een aantal (hoop ik), weten dat het daar niet om draait. Het gaat erom dat je dat doet en zegt (want zo simpel is het) wat bij je past, wat erin zit, wat in je persoonlijkheid zit of, voor organisaties, in je merkpersoonlijkheid. Dus 'maak iets goeds' staat voor mij gelijk aan 'maak iets wat al in je zit'.
Danny Valize zei…
Bedankt voor je bijdrage Liaan - en je hebt absoluut een punt.

En 't kopietje maken geldt ook nog voor 'doe mij iets met een guerilla-actie' (vooral bijzonder populair onder Fontys-studenten) en 'iets met een spectacular' (vooral onder vierkantemetergeile klanten - totdat je meedeelt dat ze daar zo'n 40K op stuk moeten slaan). Het middelenvrije denken lijkt verder te zoeken dan ooit en de kanalen die nu uitblinken in hippigheid worden massaal omarmt. Of ze nu relevant zijn of niet.

Het mooie is dat het ook nog eens en stuk eenvoudiger is om iets (goeds) te maken wat al in je zit. Mits de organisatie of merk in kwestie een beetje zelfkennis heeft.

Populaire posts van deze blog

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag. Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat. Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn. Dit is terug te brengen naar een instinctief...