Doorgaan naar hoofdcontent

Het vinden van de oplossing: kijk niet naar het probleem


Als brainstorm-evangelist reis ik door het ganse land om mensen te laten ervaren hoe bevrijdend en tegelijkertijd productief een brainstormsessie kan zijn, mits goed gemodereerd. Of we nu sessies voor en met onze relaties, of voor ons zelf leiden (of ondergaan), er is één creativiteitstechniek die we eigenlijk nooit echt live kunnen toepassen. Hoe graag we dat eigenlijk zouden willen. Het is de 'vrije incubatie'.

Ik kan de vrije incubatie van meerdere kanten belichten, zowel de technische, de biologische als de fysiologische kant. Allemaal best boeiend, maar ik kwam een artikel tegen die haarfijn uit de doeken doet waarom de meest briljante ideeën zich vanzelf aan je opdringen. Gewoon terwijl je je scheert, wanneer je in de trein zit of de hond uitlaat. Misschien wel de krachtigste denktechniek is: stop met denken.

Klik hier om het artikel te lezen.




Reacties

Liane Kusters zei…
Ik pas deze techniek wel degelijk toe. Voor van alles en nog wat. Misschien dat ik het niet zozeer als een techniek gebruik. Meer als werkstijl. Ik heb verschillende dingen tegelijk om handen waardoor ik door de dag heen naar hartenlust kan switchen. Net waar ik op dat moment de geest voor heb. Als ik maar 1 ding op het programma heb staan dat MOET, loop ik juist vast. Gek hè? Dan kom ik jullie in de studio maar even vervelen ;).

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Het internet in 2015

Digital Life: Today & Tomorrow from Neo Labels on Vimeo . Een overzicht van het internet van nu en een kijkje in de toekomst van het (social) internet van 2015. Ben nog niet zo zeker van de 'vertical social networks' maar hey, wie wil (en kan) er nou zo ver vooruit kijken. Full screen, achterover leunen en met koffie of thee naar keuze in de hand het lekkerst.