Doorgaan naar hoofdcontent

Fans for life


We gaan hier geen gewoonte van maken maar ik wil jullie toch even persoonlijk voorstellen aan J.

J is een man uit het zakelijke netwerk en ik ken hem nu ruim acht jaar. Bij verschillende bedrijven en merken is hij verantwoordelijk (geweest) voor marketing communicatie, op verschillende niveau's. Vanaf het prille begin van onze samenwerking is de (werk)sfeer tussen ons gebaseerd op toewijding, professionaliteit, respect en een onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaars vakmanschap. Zijn bijdrage aan mijn Joie-de-travaille is in al die jaren enorm geweest. Dat is wel gebleken aan het wrange gemis dat ontstond wanneer J (of ik) een switch maakte naar andere afdeling, functie of zelfs een andere firma. Toen raakten we elkaar telkens 'effe kwijt'. Want zo gaan die dingen.

Maar op een of andere manier weigerden we systematisch afscheid van elkaar te nemen. We hebben elkaar elke keer weer opnieuw opgezocht. Het soort toewijding die je buiten het zakelijke kader alleen tegenkomt bij boezemvrienden. Of zoals een fan weigert afstand te doen van die vergeelde poster van zijn favoriete band.

De gedeelde passie voor het edele vak is mede gevormd door bijna schouder aan schouder bouwen aan de toekomst van de merken die we vertegenwoordigden. J aan zijn eind van de tafel, ik aan de mijne. De een gaf de voorzet, de andere kopte 'm in - teamwork van het zuivere soort. De gelijkwaardige inbreng in de relatie maakte elk project keer op keer een unieke leverancierservaring, kan ik je verzekeren. Ik verwacht niet dat ik dat op korte termijn nog eens ga beleven. Want met J samenwerken is high-impact en veroorzaakt een verslavende en positieve vibe.

Onze dagelijkse, functionele en operationele contacten hebben nu plaatsgemaakt voor een beginnende vriendschap. J jaagt nu zijn dromen na en hij gaat 't nog flikken ook, the cool dude. Met dezelfde passie als altijd neemt hij nu de touwtjes zelf in handen en bouwt zijn eigen imperiumpje. Als hij tegenwoordig vertelt hoe hij dat moeiteloos combineert met zijn gezinsleven en hoe hij daar een perfecte balans in heeft gevonden, dan inspireert me dat.

Waarom deze anekdote, deze ode bijna? Omdat J niet stopt mij positief te prikkelen. Omdat ik dankbaar ben dat ik met hem heb samengewerkt. En dat hij de benchmark is en blijft van wat ik zoek in een zakenrelatie. Daarom.

Toedeloe.

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…