Doorgaan naar hoofdcontent

Fans for life


We gaan hier geen gewoonte van maken maar ik wil jullie toch even persoonlijk voorstellen aan J.

J is een man uit het zakelijke netwerk en ik ken hem nu ruim acht jaar. Bij verschillende bedrijven en merken is hij verantwoordelijk (geweest) voor marketing communicatie, op verschillende niveau's. Vanaf het prille begin van onze samenwerking is de (werk)sfeer tussen ons gebaseerd op toewijding, professionaliteit, respect en een onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaars vakmanschap. Zijn bijdrage aan mijn Joie-de-travaille is in al die jaren enorm geweest. Dat is wel gebleken aan het wrange gemis dat ontstond wanneer J (of ik) een switch maakte naar andere afdeling, functie of zelfs een andere firma. Toen raakten we elkaar telkens 'effe kwijt'. Want zo gaan die dingen.

Maar op een of andere manier weigerden we systematisch afscheid van elkaar te nemen. We hebben elkaar elke keer weer opnieuw opgezocht. Het soort toewijding die je buiten het zakelijke kader alleen tegenkomt bij boezemvrienden. Of zoals een fan weigert afstand te doen van die vergeelde poster van zijn favoriete band.

De gedeelde passie voor het edele vak is mede gevormd door bijna schouder aan schouder bouwen aan de toekomst van de merken die we vertegenwoordigden. J aan zijn eind van de tafel, ik aan de mijne. De een gaf de voorzet, de andere kopte 'm in - teamwork van het zuivere soort. De gelijkwaardige inbreng in de relatie maakte elk project keer op keer een unieke leverancierservaring, kan ik je verzekeren. Ik verwacht niet dat ik dat op korte termijn nog eens ga beleven. Want met J samenwerken is high-impact en veroorzaakt een verslavende en positieve vibe.

Onze dagelijkse, functionele en operationele contacten hebben nu plaatsgemaakt voor een beginnende vriendschap. J jaagt nu zijn dromen na en hij gaat 't nog flikken ook, the cool dude. Met dezelfde passie als altijd neemt hij nu de touwtjes zelf in handen en bouwt zijn eigen imperiumpje. Als hij tegenwoordig vertelt hoe hij dat moeiteloos combineert met zijn gezinsleven en hoe hij daar een perfecte balans in heeft gevonden, dan inspireert me dat.

Waarom deze anekdote, deze ode bijna? Omdat J niet stopt mij positief te prikkelen. Omdat ik dankbaar ben dat ik met hem heb samengewerkt. En dat hij de benchmark is en blijft van wat ik zoek in een zakenrelatie. Daarom.

Toedeloe.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma