Traditionele reclamebureaus zitten in zwaar weer. De wereld om hen heen verandert snel, maar de bureaus veranderen niet snel genoeg mee. En dat is best sneu. Hieronder - in willekeurige volgorde - een aantal zeer bruikbare tips van klanten aan het reclamebureau. Aanvullingen zijn van harte welkom.
- Vergaar meer kennis over 't (type) product en de productcategorie van je klant dan je klant zelf in huis heeft.
- Minder praten, meer luisteren.
- Wees een partner, geen leverancier.
- Zorg dat je de markt van je klant echt kent.
- Social media-kennis is een must.
- Reageer snel en professioneel op verzoekjes.
- Absoluut geen lagen meer tussen de klant en je creatieven.
- Wees goed voor je personeel.
- Zorg dat je voldoende expertise in huis hebt over de industrietak waaraan je verkoopt.
- Hou het simpel en praat niet zoveel jargon.
- Neem gepassioneerd personeel aan die wat mee heeft gemaakt, maakt niet uit wat. Diploma's zijn geen match voor ervaring, creativiteit en passie.
- Blijf enthousiast en grijp elke kans aan met een frisse blik.
- Ga op klantstage. Loop eens een paar dagen mee in het klantbedrijf en maak een praatje met mensen bij de koffieautomaat. Snuif cultuur, normen en waarden op.
- Focus meer op rendement. Welke vorm dan ook.
- Wees creatief en wees een partner. Positioneer je niet als 'de vader' en de klant als 't kind.
- Overcommuniceer.
- Wees aardig.
Reacties