Doorgaan naar hoofdcontent

Wedstrijdjes zijn leuk


Ik ben niet zo’n wedstrijdjesmens, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen het leuk vinden. Misschien vind jij het wel wat om je gezicht vol te duwen met zoveel mogelijk gevulde koeken op de plaatselijke braderie. Of vind je het amusant om elke twee jaar een poule bij te houden vanwege het lopende EK of WK voetbal. Wat het ook is, een wedstrijdje gaat meestal over ‘leuk’. We doen het allemaal wel eens, maar tenzij je topsporter bent is je manier van leven waarschijnlijk op geen enkele manier afhankelijk van een wedstrijd.

Toch zien veel mensen het reclamevak op die manier. Omdat we het opnemen tegen andere bureau’s, of omdat het leuk lijkt om te doen, of omdat hetgeen we bedenken en maken er zo leuk uitziet. Het is niet zo moeilijk te begrijpen dat veel mensen onze industrie op die manier beschouwen. De output waar we voor verantwoordelijk zijn oogt meestal kleurrijk en opvallend en is daarom schijnbaar op een aangename manier voortgebracht.

Het zal je verbazen, maar het is gewoon werk. Reclamecreatieven die zweren dat het een roeping is of – nog erger – a way of life, kletsen uit hun nek. Geen mens die op zijn sterfbed zegt: “was ik maar wat vaker naar kantoor geweest”. Want net als iedere andere baan gaat ons werk gepaard met goede, uitdagende aspecten maar zijn ook saaie, obligate taken aan de orde van de dag. Vraag een willekeurige reclameman wat hij die dag heeft gedaan en hij vertelt over vergaderingen, het lezen van vuistdikke strategische rapportages of iemand coacht een klant zwetend door een hardnekkig probleem heen. De tijd die we overhouden om met de kleurpotloodjes en stiften te spelen is doorgaans vrij beperkt.

Kijk nu eens naar jouw vak en vraag je eens af hoe het voelt als je werk zou worden gereduceerd tot een wedstrijdje. Je zou beledigd zijn. Kun je je als tandarts, chef kok of accountant voorstellen dat jouw klant je ‘eventueel’ gaat betalen nadat je je werk hebt gedaan? Of zullen we een tiental ingenieursbureau’s uitnodigen een ingewikkelde stalen brug te tekenen en helemaal door te rekenen, tot en met de technische specificaties? Voor nop? Sommige mensen vinden dat ik hierin doordraaf, maar loop gerust eens een jaartje met me mee en je zult versteld staan hoe vaak je wordt gevraagd bepaald werk gratis te doen.

Het is het topje van de ijsberg en het is epidemisch. Zelfs multinationals met miljoenenwinsten die het je gewoon ijskoud durven vragen. Die dan zeggen dat je het vooral moet zien als een uitdaging. Als een wedstrijdje. De ontelbare verspilde uren die het gevolg zijn hebben een grote impact op de industrie. Want er is altijd wel iemand die voor veel minder werkt dan goed voor hem is.

Reacties

Melanie zei…
Waarvan akte. En Eensch. Succes. Hou vast aan je standpunt!
Liane Kusters zei…
Nooit meer gratis. Dat is een goed vertrekpunt lijkt me. Tenminste, nooit meer gratis, wanneer iemand een zogenaamde uitdaging uitschrijft. Als je zèlf besluit om ongevraagd en onbetaald ergens extra tijd in te steken, vind ik dat wat anders. Dan is het aan jezelf.
Zo ontzettend mee eens. Maar het lijkt steeds onuitroeibaarder te worden. Helaas.

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account.

We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht.

Gratis
Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings, pitches…