Doorgaan naar hoofdcontent

"Everyone has Klout." WTF?

Mensen die bovengemiddeld last hebben van paranoia als het gaat om inbreuk op privacy gruwelen al van klout.com, maar eigenlijk zou iedereen moeten weten wat dit groeiend fenomeen voor impact heeft.

Wat is Klout? Klout maakt publiekelijk benaderbare profielen met ‘Klout Scores’ aan voor mensen die actief zijn op sociale netwerken. Een hoge score staat gelijk aan ‘high influence’. Bij score 0 ben je in online-termen een nobody; bij 100 een God. Je Klout Score is een soort kredietwaardigheidtoets voor social media-invloed. Hoe hoger de score, hoe meer invloed je op je netwerk zou uitoefenen. Het (nieuwe, op 26 oktober jl geëffectueerde) algoritme voor het berekenen van je score is gehuld in mysterie. Er is géén opt-out mogelijkheid. Meer dan 100 miljoen mensen zijn al geschat, gesorteerd, beoordeeld en hebben een Klout Score. Oh, en iedereen kan je Klout Score zien en dat maakt het wat mij betreft griezelig.

Stel je eens voor dat je sollicitatiegesprek wordt afgezegd omdat je Klout Score slechts een miezerige ‘12’ telt. Of dat je ontslagen wordt omdat je Klout Score net is gezakt. Of je wordt gedumpt nog voordat een romantische ontmoeting echt spannend wordt, omdat de ander er net achter komt dat je een social media-loser bent. Of iemand anders krijgt de business class upgrade of de hotel suite en niet jij, ook al ben jij een loyalere klant.

Er zijn inmiddels tientallen, zo niet honderden blogposts geschreven over hoe je Klout Scores kunt beïnvloeden. Dit legt pijnlijk bloot dat Klout een spelletje is geworden van online manipulatie en populariteit. Er is totaal geen indicatie dat Klout daadwerkelijk invloed meet. Er zijn legio voorbeelden te vinden van spam-accounts die een hoge Klout Score hebben terwijl er totaal geen interactie is of nauwelijks waardevolle content wordt voortgebracht. Toch lijkt het erop dat het gedrag van deze gebruikers door Klout als ‘invloedrijk’ wordt bestempeld. Zonder enige geloofwaardige data te kunnen overleggen claimt Klout de “Standard for Influence” te zijn. Ik vind dat behoorlijk #fail.

De hoeveelheid mensen die woedend in opstand kwam na 26 oktober is lachwekkend. Van de een op de andere dag was je 10 punten of 20% minder belangrijk en daar hebben velen hun ongenoegen over geuit. Maar wat is de waarde van een cijfer, als je weet dat Klout Scores gemanipuleerd worden? Het is onbetrouwbaar en het is een wassen neus. Een van mijn twitter-matties Ariën Kingma (@Intrige) beschreef het vorige week treffend: je Klout Score bijhouden is als naar je voeten kijken terwijl je loopt.

Klout geeft je niet eens de keuze of er een profiel van je bestaat of niet, en dat is stuitend. Het maakt niet uit of je je aanmeldt voor de service of niet. Een basic account èn je scores zijn al aangemaakt. De meest vreemde topics worden automatisch toegewezen aan mensen die er ‘influencial’ over zouden zijn. Maar waar ik me echt zorgen over maak is dat onlangs gebleken is dat Klout ook scores bijhoudt van minderjarigen. Klout beroept zich op het feit dat het ‘slechts publieke data’ verzamelt, maar de discussie over transparantie en privacy op het (social) web gaat hiermee een compleet nieuwe fase in.
Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…

Van die leuke blokjes die je kunt scannen

QR-codes. Het volgende schattige speeltje van marketeers. Ze duiken ineens overal op. Op brochures, billboards, posters en advertenties. Maar de meeste QR-initiatieven gaan plat op hun bek bij executie. Want naast allerlei technologische uitdagingen en issues over usability verwijzen de meeste QR-codes je naar waardeloze content.

Heb je er ooit eentje gescand met je smartphone om te kijken wat er gebeurt? Als het antwoord nee is dan ga je dat waarschijnlijk ook nooit meer doen. QR-codes zijn op hun retour. De technologie wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door de near-field communication (NFC) chip die standaard in je telefoon zit en die op een veel simpelere manier dezelfde taken afwerkt. In plaats van dat je je telefoon pakt, een app opstart, de camera op een raar en lelijk blokje richt, scant en wacht tot er iets gebeurt, hoef je binnenkort alleen maar je telefoon uit je zak te trekken nabij een afbeelding van een NFC-teken. Of iets dergelijks.

QR-codes zijn een tussenoplossing …