Doorgaan naar hoofdcontent

Lenen of hebben?

Afb: peerby.com

Het was gisteravond te zien bij De wereld draait door: het Nederlandse peerby.com maakt het straks mogelijk om snel en gemakkelijk spullen te huren van je buurtgenoten en vice versa. Als je het mij vraagt een veelbelovende internet start-up die handig meelift op een belangrijke trend: lenen is beter dan bezitten.

Bij het bezitten van een kostbare muziekcollectie word je min of meer gedwongen om het op te slaan, te organiseren en om back-ups te maken. Maar waarom wordt je geen abonnee van een service als Spotify waarbij je kan luisteren wat je wil, wanneer je het wil? De kosten zijn waarschijnlijk van een acceptabeler niveau dan je muziekcollectie fysiek op peil houden en tegelijkertijd bevrijdt het je van een aantal onnodige lasten. Of waarom huur je niet een Greenwheels wanneer je écht een auto nodig hebt, zonder het gedoe en de kosten van er een te bezitten?

Het accepteren van een mindset waarin je huurt of leent in plaats van hebt, geeft je toegang tot dezelfde spullen met minder zorgen. Als je huiseigenaar bent verruil je tijdens de vakantie je huis met dat van iemand op een ander continent. Het lijkt me in ieder geval een compleet nieuwe ervaring (in zekere zin voelt een mens zich sneller en vaker eigenaar van een ‘ervaring’ dan van materiëel bezit, maar dat terzijde).

Het starten van een lokaal deel-, leen, of verhuurnetwerk geeft je toegang tot de cirkelzaag, de partytent of misschien wel de kunst aan de muur van je buren, terwijl je ook nog eens positief meebouwt aan de sociale cohesie in je buurt, aan jouw gemeenschap.

Het gegeven van huren herinnert ons eraan dat ieder object dat we hebben slechts tijdelijk in ons bezit is. Je bent geen eigenaar van de computer die nu voor je staat. Je huurt het slechts totdat we het afdanken en we het apparaat naar een stortplaats brengen. We zijn geen eigenaar van onze ideeën, ze zijn een samensmelting van de invloeden die anderen ons hebben geleend. En we zijn zelfs geen eigenaar van het geld op de bank of van onze investeringen. Want een beetje collectieve paniek leidt tegenwoordig tot een dramatische devaluatie van geld en goederen. Of een bankencrisis.

Ik wens peerby.com een aantal goede investeerders en onze buurten een mooie, duurzame toekomst toe.

Reacties

Leuk artikel. Ik heb het idee dat de tijd van delen langzaam maar zeker weer aan het aanbreken is. Zou mooi zijn! :)
Dave Mangene zei…
I saw those guys. It makes sense. But would you borrow/lend your phone? Your laptop? Your car? I'm gonna wait this one out DV. Luckily though, I'll be able to ride the coattails of early adapters such as yourself ;D.
Nick Opbroek zei…
Erg goed artikel. Het geeft de essentie aan van een nieuw tijdperk van collaboratieve comsumptie.
Ik hoop dat je ook enthousiast wordt van onze nieuwe dienst die 29 Januari online zal gaan, waar we al 2 maanden mee bezig zijn... "tijdelijktehuur.nl" waar gebruikers terecht kunnen die op zoek naar, of eigenaar zijn van ruimtes en groot materieel.
Denk hierbij aan opslagruimte, kantoorruimte, parkeerplek, shop-in-shop, containers, hekwerk, etc...

Achterliggende gedachte is huurders geld laten besparen t.o.v. commerciële alternatieven en de verhuurders kunnen geld verdienen met ruimtes en materieel dat anders ongebruikt zou zijn.
Danny Valize zei…
@Dave: dank voor je reactie. Er zijn inderdaad grenzen, maar waarom niet mijn laptop of mijn auto? Ik zei laatst nog tegen iemand dat we twee auto's op de oprit hebben staan, maar die hebben we maar bij een fractie van al onze bezigheden nodig. Als er al zoiets is als duurzaam consumeren, dan is dit het niet.
Danny Valize zei…
@Nick: klinkt eveneens veelbelovend. Ik zie uit naar de 29e.

Grote Groet.

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account.

We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht.

Gratis
Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings, pitches…