Doorgaan naar hoofdcontent

Lenen of hebben?

Afb: peerby.com

Het was gisteravond te zien bij De wereld draait door: het Nederlandse peerby.com maakt het straks mogelijk om snel en gemakkelijk spullen te huren van je buurtgenoten en vice versa. Als je het mij vraagt een veelbelovende internet start-up die handig meelift op een belangrijke trend: lenen is beter dan bezitten.

Bij het bezitten van een kostbare muziekcollectie word je min of meer gedwongen om het op te slaan, te organiseren en om back-ups te maken. Maar waarom word je geen abonnee van een service als Spotify waarbij je kan luisteren wat je wil, wanneer je het wil? De kosten zijn waarschijnlijk van een acceptabeler niveau dan je muziekcollectie fysiek op peil houden en tegelijkertijd bevrijdt het je van een aantal onnodige lasten. Of waarom huur je niet een Greenwheels wanneer je écht een auto nodig hebt, zonder het gedoe en de kosten van er een te bezitten?

Het accepteren van een mindset waarin je huurt of leent in plaats van hebt, geeft je toegang tot dezelfde spullen met minder zorgen. Als je huiseigenaar bent verruil je tijdens de vakantie je huis met dat van iemand op een ander continent. Het lijkt me in ieder geval een compleet nieuwe ervaring (in zekere zin voelt een mens zich sneller en vaker eigenaar van een ‘ervaring’ dan van materiëel bezit, maar dat terzijde).

Het starten van een lokaal deel-, leen, of verhuurnetwerk geeft je toegang tot de cirkelzaag, de partytent of misschien wel de kunst aan de muur van je buren, terwijl je ook nog eens positief meebouwt aan de sociale cohesie in je buurt, aan jouw gemeenschap.

Het gegeven van huren herinnert ons eraan dat ieder object dat we hebben slechts tijdelijk in ons bezit is. Je bent geen eigenaar van de computer die nu voor je staat. Je huurt het slechts totdat we het afdanken en we het apparaat naar een stortplaats brengen. We zijn geen eigenaar van onze ideeën, ze zijn een samensmelting van de invloeden die anderen ons hebben geleend. En we zijn zelfs geen eigenaar van het geld op de bank of van onze investeringen. Want een beetje collectieve paniek leidt tegenwoordig tot een dramatische devaluatie van geld en goederen. Of een bankencrisis.

Ik wens peerby.com een aantal goede investeerders en onze buurten een mooie, duurzame toekomst toe.

Reacties

Leuk artikel. Ik heb het idee dat de tijd van delen langzaam maar zeker weer aan het aanbreken is. Zou mooi zijn! :)
Dave Mangene zei…
I saw those guys. It makes sense. But would you borrow/lend your phone? Your laptop? Your car? I'm gonna wait this one out DV. Luckily though, I'll be able to ride the coattails of early adapters such as yourself ;D.
Nick Opbroek zei…
Erg goed artikel. Het geeft de essentie aan van een nieuw tijdperk van collaboratieve comsumptie.
Ik hoop dat je ook enthousiast wordt van onze nieuwe dienst die 29 Januari online zal gaan, waar we al 2 maanden mee bezig zijn... "tijdelijktehuur.nl" waar gebruikers terecht kunnen die op zoek naar, of eigenaar zijn van ruimtes en groot materieel.
Denk hierbij aan opslagruimte, kantoorruimte, parkeerplek, shop-in-shop, containers, hekwerk, etc...

Achterliggende gedachte is huurders geld laten besparen t.o.v. commerciële alternatieven en de verhuurders kunnen geld verdienen met ruimtes en materieel dat anders ongebruikt zou zijn.
Danny Valize zei…
@Dave: dank voor je reactie. Er zijn inderdaad grenzen, maar waarom niet mijn laptop of mijn auto? Ik zei laatst nog tegen iemand dat we twee auto's op de oprit hebben staan, maar die hebben we maar bij een fractie van al onze bezigheden nodig. Als er al zoiets is als duurzaam consumeren, dan is dit het niet.
Danny Valize zei…
@Nick: klinkt eveneens veelbelovend. Ik zie uit naar de 29e.

Grote Groet.

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...