Een van de grootste uitdagingen voor elke
business is ‘nee’ verkopen. Voor de enthousiaste nieuwkomer is elke vorm van passie een
grote aanwinst. Maar wanneer die passie - al dan niet gedwongen - leidt tot het
aannemen van klusjes uit de categorie van-alles-en-nog-wat, verdampt de concentratie en uiteindelijk het geloof
in je oorspronkelijke idee over ondernemen.
Laten we wel wezen, ‘nee’ verkopen betekent
misschien wel een grote kans laten varen. Een klant verliezen. Geen money in the pocket. Bovendien zit je goede opvoeding je in de weg want we willen tenslotte niemand teleurstellen en vooral aardig gevonden worden. Voor je het weet onteer je je eigen kloeke voornemens door je identiteit te grabbel te gooien. ‘Nee’ zeggen is dan je enige redding en dè manier om vooruit te
komen. Begrijpen waarmee je bezig zou moeten zijn en met wie je dat zou moeten
doen (en het daar vooral bij laten) is cruciaal voor het succes van je merk en organisatie.
Als je probeert om alles te zijn voor iedereen
ben je uiteindelijk helemaal niets voor niemand. Dan zet je niet alleen je identiteit maar ook je geloofwaardigheid op het spel. Dus in plaats van stil te staan bij de
consequenties van ‘nee’, denk eens goed na over de kansen van ‘ja’.
Reacties