Doorgaan naar hoofdcontent

Campagnes zijn als druivensap

Als we eenmaal besloten hebben dat we iets willen, dan willen we het direct. Niet morgen en al helemaal niet volgende week, maar z.s.m. Nu. Gisteren.

Geduld is, net als wijsheid, iets wat je ontwikkelt bij het ouder worden. Maar tegelijkertijd maakt de opkomst van iedere vorm van technologie geduld overbodig. Het antwoord op al je vragen, het laatste nieuws, een routebeschrijving, een foto maken en online posten, een afspraak maken met de teamleden van je sportclub en het nieuwe album van David Guetta. Het is allemaal in luttele seconden gepiept. Als we ergens voor moeten wachten, dan laat maar zitten.

Maar sommige dingen kosten nog steeds tijd, zeker als het echt goed moet zijn. Dingen die vertroeteld en gevoed moeten worden. Dingen zoals wijn en relaties. 

Wijn is niet te pruimen als het in vijf minuten is gemaakt. Ook al plet je druiven met lichtsnelheid, wijn heeft 30 dagen nodig om te fermenteren. Doe je dat niet, dan hou je maximaal druivensap over. De smaak en het effect daarvan is een totaal andere ervaring dan dat je had verwacht. Voor relaties geldt hetzelfde en social media veranderen niets aan het feit dat goede relaties tijd en inspanning kosten.

Hoe makkelijk het ook is om mensen te volgen, hun updates te lezen en een denkbeeldige vriendschap te laten opbloeien, dat soort relaties doen er nauwelijks toe. Social media kunnen ons laten geloven dat we mensen goed kennen. Als je niet de moeite neemt om achter je iPad vandaan te komen en mensen face-to-face te ontmoeten, dan doe je iets niet goed. Social media zijn geweldig om verbindingen te leggen en te onderhouden maar op zichzelf zijn ze ongeschikt om vriendschappen op te bouwen.

Broed je op een social mediabeleid voor je klant of voor je eigen organisatie, bouw dan voldoende ruimte in voor het opbouwen van relaties. Verlies je referentiepunten en doelen niet uit het oog, maar besef dat succesvolle social mediacampagnes eigenlijk geen campagnes zijn. Campagnes hebben een begin- en een eindpunt. Campagnes zijn one-night stands. Campagnes zijn als druivensap.

En voor mij persoonlijk, als gebruiker: zonder de IRL-interacties, de borrels en de avondjes uit, de BYO-picnics, de bioscooptweet-ups en de SMC040’s bereik ik niet veel van betekenis. Het is net als met goede wijn: de verbindingen die we er maken worden met de tijd beter.

Cheers.

Fotocredits
Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…