Doorgaan naar hoofdcontent

Laat je niet labelen


Vorige week kwam ik een oud-collega tegen. We hadden elkaar een poos niet gesproken en hij begroette mij met “zeg, ik hoor dat je geen creatief meer bent en dat je nu helemaal digital en social gaat”.

Als je 50 kilo afvalt ben je niet meer dik. Als je je bekeert tot de Islam ben je niet meer Katholiek. En als je een geslachtsverandering ondergaat dan ben je niet meer van dezelfde sexe. Maar ik had niet het idee dat als je digital en social gaat het direct betekent dat je je creativiteit opgeeft. Tjee, ik denk zelfs al een tijdje dat digital en social de nieuwe communicatiecreatief’ betekende. Hoe stom kon ik zijn.

Het is natuurlijk best mogelijk dat de oud-collega de term ‘creatief’ vaker als zelfstandig naamwoord dan als werkwoord gebruikt. Maar hoe dan ook was het een weinig subtiele reminder dat wij in onze sector beperkende labels nog steeds veel te letterlijk gebruiken. Labels die beïnvloeden hoe we over elkaar denken.

Heb je een creatief idee nodig? Dan ga je naar de creatieven. Heb je een digitaal creatief idee nodig? Ga dan op zoek naar de digital creatives. En zoek je een social media-idee? Hop hop met gezwinde spoed naar de social mediameneer (in de volksmond ook wel social mediagoeroe, social medianinja of social mediaexpert genoemd).

Met bedrijven doen we hetzelfde. Als je een reclamebureau bent dan ben je geen online communicatiebureau. Als je een online communicatiebureau bent dan ben je waardeloos in positioneren. Als je een social mediatent bent dan weet je geen bal van branding.

We leven in een tijd waarin we ons door specialisatie – als bedrijf of als individu – sterker willen onderscheiden zodat het ons competitief maakt. We plakken onszelf vervolgens het gewenste label op, maar tegelijkertijd trekt dat voor bureaus de rem op innovatie en belemmert het ons in onze eigen ontwikkeling. Sterker nog, we roepen het gelabelde lot op onszelf af. Stel dat jij je ooit zou hebben gepresenteerd als de specialist op het gebied van print advertising. Wat nu?

Als je je bedrijf ziet als een boetiekje waar de klant voor één kunstje terecht kan, dan kan je niet groeien of waardevolle ervaringen opdoen. Het zal namelijk niet meevallen om in de executiefase nog met de creatieven te mogen samenwerken als jij jezelf neer blijft zetten als dé strateeg. Of om een online-georiënteerde klant te bedienen omdat jij zegt uit te blinken in TV-commercials.

Als je mij wilt labelen, dan graag als iemand die niet graag labelt. Kan dat? 

Reacties

Douwe zei…
Mensen willen nou eenmaal graag labelen. Maar ik denk dat je als bedrijf nooit een one trick pony wilt zijn. Niet naar je klanten toe, maar zeker niet naar jezelf toe. Over creatieve dooddoeners gesproken!
Het is goed om jezelf te profileren met bepaalde inzichten, technieken, vormgevingsstijlen of concepten. Maar dat ene 'trucje' werkt bij die ene klant wel, maar slaat bij de andere klant helemaal nergens op.

Maar, Danny, jij hebt wel degelijk een label: media- en communicatie-expert. Iemand die weet op welk moment hij welke mediamogelijkheden moet inzetten!
Danny Valize zei…
Ha Douwe,

goeie reactie, het is ook menselijk, I guess.

Expert op welk gebied dan ook zou ik me niet willen noemen, maar ik vind het best als jij mij op die manier classificeert. In 'media' en 'communicatie' zit voor mijn gevoel meer dan voldoende breedte om me royaal te kunnen blijven ontwikkelen.
Linda Daniels zei…
Ha Danny,
Treffende tekst. Een label beperkt. Is veilig en bekend. Jij hoort in dat hokje, en jij daar. Zo. Fijn! Het kadert, schept verwachtingen en geeft duidelijkheid. Maar laat dat nou niet echt de ideale voorwaarden zijn voor vrije creativiteit en vernieuwing. Als we vooruitgang willen, moeten we 'avontuurlijker' gaan denken en de good old labels laten varen. Heerlijk toch.. die vreemde mengelmoesjes, van alles een beetje, maar altijd het beste.
Danny Valize zei…
Hee Linda,
dank voor je bijdrage, je slaat de spijker weer op z'n kop.
digideon zei…
Het is net als met tags, hoe meer je er gebruikt des te sneller vind je wat je zocht. Dus label mij maar helemaal onder, goed voor de vindbaarheid.

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...