Doorgaan naar hoofdcontent

De grootste misser in branding


Onlangs vroegen we ons af wat de grootste fout in branding was die klanten maken. Wat is die ene misser die wij uiteindelijk moeten fixen? Een interessante vraag, want er is meestal geen majeure faux pas aan te wijzen als schuldige. Het is geen kwestie van “jakkes wat een foute kleur groen op die website, dáár gaat het echt helemaal de mist in”.
 
De realiteit is dat de meeste missers in branding er na verloop van tijd in het geniep insluipen. Deze missers zijn een resultaat van de combinatie acute behoefte en zuinigheid.

Je neemt je bedrijf, je markt en je klanten serieus, dus je hebt een website nodig. Daar valt niet over te onderhandelen. Je neemt iemand in de arm die er eentje voordelig voor je in elkaar flanst. Een paar maanden later realiseer je je dat je ook een brochure nodig hebt. Je kent nog iemand van vroeger met wie je ooit geknikkerd hebt en hij wil het wel doen als vriendendienst. Maar op een of andere manier sluiten design en boodschap niet aan bij de website en het gedachtegoed van je bedrijf. Na een jaar of wat besluit je dat je huisstijl wel wat opgefrist kan worden. Je gaat eerst zelf aan de slag in Powerpoint voordat je uiteindelijk de boel via brandsupply.nl crowdsourcet.

Het punt is dat de meesten niet slechts één grote fout maken. Het zijn meerdere ‘kleinere’, onschuldige missers die een incongruent merkt opleveren. Als datgene ontbreekt wat alles aan elkaar lijmt, dan heb je geen merk dat mensen gemakkelijk kunnen (of willen) delen. Goede branding betekent dat mensen je merk begrijpen en tot hun overtuigende favoriet uitroepen.

Van nature is holistisch denken een hele opgave. Op dat ene lastige moment is het gemakkelijker om de acute behoefte snel te bevredigen en de rest goed te doen “als we tijd hebben”. Maar sterke merken worden zelden via de gemakkelijke weg geboren. Uiteindelijk zorgt cohesie in je merk voor deelbaarheid en daar draait het allemaal om. Een merk is uniek, aaibaar en memorabel.

Ga de kleine missers uit de weg en pluk er de vruchten van. Je zult je afvragen waarom je zo lang hebt gewacht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...