Onlangs vroegen we ons af wat de grootste fout
in branding was die klanten maken. Wat is die ene misser die wij uiteindelijk
moeten fixen? Een interessante vraag, want er is meestal geen majeure faux
pas aan te wijzen als schuldige. Het is geen kwestie
van “jakkes wat een foute kleur groen op die website, dáár gaat het echt
helemaal de mist in”.
De realiteit is dat de meeste missers in
branding er na verloop van tijd in het geniep insluipen. Deze missers zijn een
resultaat van de combinatie acute behoefte en zuinigheid.
Je neemt je bedrijf, je markt en je klanten
serieus, dus je hebt een website nodig. Daar valt niet over te onderhandelen.
Je neemt iemand in de arm die er eentje voordelig voor je in elkaar flanst. Een
paar maanden later realiseer je je dat je ook een brochure nodig hebt. Je kent
nog iemand van vroeger met wie je ooit geknikkerd hebt en hij wil het wel doen
als vriendendienst. Maar op een of andere manier sluiten design en boodschap
niet aan bij de website en het gedachtegoed van je bedrijf. Na een jaar of wat
besluit je dat je huisstijl wel wat opgefrist kan worden. Je gaat eerst zelf
aan de slag in Powerpoint voordat je uiteindelijk de boel via brandsupply.nl crowdsourcet.
Het punt is dat de meesten niet slechts één
grote fout maken. Het zijn meerdere ‘kleinere’, onschuldige missers die een incongruent
merkt opleveren. Als datgene ontbreekt wat alles aan elkaar lijmt, dan heb je
geen merk dat mensen gemakkelijk kunnen (of willen) delen. Goede branding
betekent dat mensen je merk begrijpen en tot hun overtuigende favoriet uitroepen.
Van nature is holistisch denken een hele
opgave. Op dat ene lastige moment is het gemakkelijker om de acute behoefte
snel te bevredigen en de rest goed te doen “als we tijd hebben”. Maar sterke
merken worden zelden via de gemakkelijke weg geboren. Uiteindelijk zorgt
cohesie in je merk voor deelbaarheid en daar draait het allemaal
om. Een merk is uniek, aaibaar en memorabel.
Ga de kleine missers uit de weg en pluk er de
vruchten van. Je zult je afvragen waarom je zo lang hebt gewacht.
Reacties