Doorgaan naar hoofdcontent

Spelen op een hoger niveau zit ‘m meestal in de details

Bij café De Boon selecteren ze zorgvuldig hun koffiebonen en branden ze de bonen liefdevol in eigen huis. Dit zorgt voor een weldadig aroma in de hele zaak. De medewerkers van dit koffiehuis gebruiken alleen de beste ingrediënten omdat ze gepassioneerd geloven in het creëren van een onberispelijke ervaring.

Ze benaderen het begrip ‘service’ met exact dezelfde verering. De barista, Bart, onthoudt niet alleen de namen van zijn vaste klanten maar ook hun koffievoorkeuren. Hij verwarmt ieder kopje en versiert ieder schoteltje met een tablet uiterst fijne pure chocolade (hij gelooft namelijk dat dat de smaak bevordert).

In de loungy ruimte staat het meest comfortabele meubilair. Alle tafeltjes, stoeltjes en fauteuils zijn op een kordate manier netjes geordend en worden continu schoon gehouden. Op de grotere tafels ligt een waaier van dagbladen die klanten een kijkje in de wereld gunt. Zo nu en dan trakteert de eigenaar zijn beste klanten op een plak huisgemaakte appelcake, als waardering voor hun klandizie.

Er zijn meer cafés die prima koffie serveren, maar café De Boon gaat verder dan prima koffie. Door de allerkleinste details belangrijk te maken bieden de medewerkers hun klanten een hemelse ervaring. Zeg nou eerlijk, als je in je eigen woonplaats zo’n plek zou tegenkomen, zou je dan nog met minder genoegen nemen?

Overigens, café De Boon is fictief. Als jij een dergelijk koffiehuis zou openen zou ik zonder enige twijfel direct klant worden. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag. Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat. Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn. Dit is terug te brengen naar een instinctief...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...