Doorgaan naar hoofdcontent

Spelen op een hoger niveau zit ‘m meestal in de details

Bij café De Boon selecteren ze zorgvuldig hun koffiebonen en branden ze de bonen liefdevol in eigen huis. Dit zorgt voor een weldadig aroma in de hele zaak. De medewerkers van dit koffiehuis gebruiken alleen de beste ingrediënten omdat ze gepassioneerd geloven in het creëren van een onberispelijke ervaring.

Ze benaderen het begrip ‘service’ met exact dezelfde verering. De barista, Bart, onthoudt niet alleen de namen van zijn vaste klanten maar ook hun koffievoorkeuren. Hij verwarmt ieder kopje en versiert ieder schoteltje met een tablet uiterst fijne pure chocolade (hij gelooft namelijk dat dat de smaak bevordert).

In de loungy ruimte staat het meest comfortabele meubilair. Alle tafeltjes, stoeltjes en fauteuils zijn op een kordate manier netjes geordend en worden continu schoon gehouden. Op de grotere tafels ligt een waaier van dagbladen die klanten een kijkje in de wereld gunt. Zo nu en dan trakteert de eigenaar zijn beste klanten op een plak huisgemaakte appelcake, als waardering voor hun klandizie.

Er zijn meer cafés die prima koffie serveren, maar café De Boon gaat verder dan prima koffie. Door de allerkleinste details belangrijk te maken bieden de medewerkers hun klanten een hemelse ervaring. Zeg nou eerlijk, als je in je eigen woonplaats zo’n plek zou tegenkomen, zou je dan nog met minder genoegen nemen?

Overigens, café De Boon is fictief. Als jij een dergelijk koffiehuis zou openen zou ik zonder enige twijfel direct klant worden. 

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…