Doorgaan naar hoofdcontent

The power of many


Mijn vorige post over het crowdsourcen van design – maakte veel reacties los. Vooral op Twitter is er het nodige over uitgewisseld, al had ik meer verwacht van de reactie van 99Designs zelf. Omdat ik een aantal stellingen uit mijn vorige beschouwing wat wil nuanceren ga ik hier nog even wat dieper op de materie in.

Open innovatie en de power of many hebben ons fantastische dingen geschonken. Het internet is een walhalla voor creatieve lone rangers wiens talent nooit was ondekt zonder Kickstarter, Etsy, Tenpages en Sellaband. En vergeet vooral *kuch* ons Koningslied niet. Voor allerlei activiteiten lijken de traditioneel aangewezen personen ineens niet meer de aangewezen personen te zijn. Is het activeren van een gedecentraliseerde crowd dan de norm?

In het begin van de vorige eeuw bezocht de Britse onderzoeker Galton een veemarkt in Plymouth. Naast het keuren, inkopen en verkopen van vee was er ook allerlei vertier. Zo konden bezoekers na het raden van het juiste gewicht van een geslachte os een prijs winnen. 787 personen betaalden ieder een stuiver om mee te doen en allemaal schreven ze hun gok op een briefje. Galton had weinig geloof in de intelligentie van de gemiddelde man, dus deed hij een experiment. Toen de prijsvraag voorbij was vroeg hij of hij alle 787 briefjes mocht hebben en analyseerde de data. Hij was geschokt over wat hij ontdekte: de gemiddelde gok telde 543 kg; het juiste gewicht was 544 kg. Het oordeel van de ‘domme’ menigte was nagenoeg perfect.

Collectieve denkkracht
Crowdsourcing stelt je in staat om het intellectueel potentieel van een grote groep individuen aan te boren om betere beslissingen te nemen. Het mechanisme wordt ingezet met als doel baat te hebben bij de suggesties, ideeën of het werk van de (internet)gemeenschap. Als je het maar netjes vraagt - of er een beloning tegenover stelt - krijg je een karrevracht aan denkkracht in je schoot geworpen.

Maar grote groepen veeboeren hebben het niet altijd bij het juiste eind. Het is natuurlijk belachelijk om te denken dat een oplossing óf altijd werkt, óf nooit. Penicilline geneest geen kanker maar dat maakt het nog geen slecht geneesmiddel. De meeste oplossingen zijn niet bedoeld voor een universele toepassing en als we een idee oprekken tot ver voorbij zijn effectieve reikwijdte dan begint het stevig te rammelen.

Boerenwijsheid
Rondom het verschijnen van James Surowiecki’s boek ‘The wisdom of crowds’ (2004) ontstonden de ideeën over crowdsourcing en theorieën over een gezamenlijk bewustzijn. Het gegeven werd mainstream na succesvolle initiatieven van groepsdenken zoals Wikipedia en Linux. Maar wat is er jaren later over van de harde arbeid van the crowd? Als we 15 jaar geleden hadden geweten dat een dergelijk, revolutionair, probleemoplossend concept ons ‘slechts’ een nieuw type encyclopedie en een besturingssysteem zou opleveren, zouden we dan nog net zo onder de indruk zijn? Hoe spannend het Wikipedia-model ook is, we hadden al een encyclopediemodel dat prima werkte. En we hadden al Unix.

Met allerlei web 2.0-experimenten hebben we een boel bereikt, maar ook de wijsheid van de menigte is niet het antwoord op al onze problemen. Wikipedia-content is niet altijd onjuist, maar het is ook niet altijd juist. Vraag een groep mensen hoeveel ballen er in een pot zitten, hoeveel een os weegt of wat de beurswaarde van een aandeel is aan het einde van de dag, de crowd zal vaak winnen van het meest accurate individu.

Kwaliteit
Als er één juist antwoord is zal de crowd absoluut overwinnen. Een aardige vuistregel is, ook al gaat hij niet in 100% van de gevallen op, “if you can count it, you can crowd it”. Maar gaat het om kwalitatieve issues dan wordt crowdsourcing niet geacht te werken. Vergelijk de muziekhitlijsten (gevormd door de mening van consumenten) met de lijsten van recensenten (gevormd door de mening van experts). De ene is niet accurater dan de andere, maar als jij op zoek bent naar de beste nieuwe muziek, dan koop jij niet per se wat op nr. 1 staat. Dan vraag je het aan de expert, of je laat je verrassen door een willekeurige Spotify-playlist van een kameraad die ongeveer dezelfde muziekvoorkeur heeft als jij. Dat ‘ongeveer' wordt dan ineens de factor die het interessant maakt. Aan ‘absoluut’ heb je dan niets.

Stop... Hammertime
De crowd kan het gewicht van een os bepalen, maar niet de mooiste os. In een uiterst geval kan de crowd je helpen met het uitzoeken van de mooiste os, maar ja, hoe ziet die er precies uit? Crowdsourcing is een krachtig gereedschap maar het is geen hele gereedschapskist. En zoals het oude gezegde luidt: voor een man met een hamer ziet alles er uit als een spijker.

Galton leerde van zijn veronderstelling dat de menigte altijd dom is. Maar we mogen crowdsourcing ook niet al te letterlijk als een vorm van intelligentie beschouwen. Als we dat wel doen creëren we mislukkingen en schaadt het de reputatie van een prima theorie die nooit bedoeld was om universeel in te zetten. Voor iedere klus bestaat een geschikte tool. Gebruik je een schroevendraaier als hamer dan mol je zowel het gereedschap als de spijker.

Fotocredits: Flickr

Reacties

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...