Storytelling, het volgende speeltje van de marketeer. Maar als
het gaat om hypes komt storytelling niet helemaal uit de lucht vallen. We
stimuleren klanten al jaren om verhalenvertellers te zijn. Dus persoonlijk kan
ik storytelling wel hebben. Als term. Als idee. Maar als we heel eerlijk zijn
hangt ook hier succes niet af van het idee, maar van de executie. En de
waarheid is dat de meeste merken waardeloos zijn in (corporate) storytelling.
Waarom? Omdat de meeste merken helemaal niet doen wat bij verhalen vertellen nodig is.
Verhalen – echte, eerlijke, emotionele, transformatieve en
inspirerende verhalen – bevatten pijn. Wrijving. Ongemakken. Conflict. Ze
kennen schurken. Ze hebben winnaars en verliezers. Persoonlijkheid en gebreken.
Geweldige hoogtepunten en heftige dieptepunten. Met andere woorden, verhalen
bevatten veel dingen die merken het liefst voor je achterhouden. In reclame
eindigt ieder verhaal idealiter met ‘en iedereen leefde nog lang en gelukkig’.
Maar de consument prikt daar dwars doorheen.
Het echte verhaal achter een bedrijf werkt zoveel beter dan verzonnen fictie voor vrienden, volgers en klanten. Het is eigenlijk wat
altijd al heeft gewerkt:
· Vertel een
geweldig verhaal
· Creëer
(emotionele) impact
· Omarm je vrienden en respecteer je vijanden
· Erken fouten
en leer ervan
· Vraag niet om
vertrouwen en loyaliteit, verdien het.
Je hebt vast opgemerkt dat ik het woord ‘strategie’ niet
gebruik. Vrij essentieel, maar helaas bedenken bedrijven meestal eerst een
strategie en daarna pas een verhaal. Maar het verhaal dat je zoekt zou er
eigenlijk al moeten zijn. Het verhaal dat je nodig hebt zit te wachten om
gevonden te worden. Geen mission statement, geen persbericht en geen ‘content’,
maar een echt verhaal. Strategie komt daarna vanzelf.
Merken zijn geen logo’s en bedrijven zijn geen gebouwen. Er
zitten overal echte mensen achter. Vertel een goed verhaal en we zullen
luisteren. Totdat het zover is is storytelling niets meer dan een modewoord.
Fotocredits: flickr.com
Fotocredits: flickr.com
Reacties