Doorgaan naar hoofdcontent

Het real time-tijdperk


Zo, eindelijk die oude meuk van een jaar oud uit het raam gemikt, paginaatje beetje gepimpt en gewoon helemaal opnieuw begonnen. Voici dan mijn nieuwe blog. En ja ik ga het nu echt (ja echt!) een beetje beter bijhouden. Beloofd.

Ik kabbel wel al een tijdje aan, hier en daar. Social media was voor mij toch niet veel meer dan beetje Linkedinnen (sinds eind 2005, dat dan weer wel), MSN'en, Twitteren, Hyven, Facebook'en en ook nog wat klooien op een klein blogje.

Internet is een levend organisme en ontwikkelt zich in bijzonder rap tempo. We verlaten zo zoetjes aan de BlogoSphere (dus loop ik tòch weer achter de feiten aan ;-) en we betreden op dit moment de StatusSphere. Oftewel, van 'gisteren' naar 'vandaag'. Vorige week verscheen er uit de hoge hoed van Forrester weer een nieuw onderzoekspareltje. Dit keer was de explosieve groei van consumentdeelname aan social media (en de groeiende rol van merken daarbinnen) voldoende reden voor een uitgebreid onderzoek. De resultaten zijn alleen beschikbaar voor Forrester-klanten, maar de samenvatting is voor iedereen beschikbaar:

http://blogs.forrester.com/marketing/2009/04/the-future-of-the-social-web-in-five-eras.html

Nou die eerste verse post is altijd weer spannend. Till we meet or tweet again everybody.
Danny.

Follow me on Twitter:
http://twitter.com/dvalize

Reacties

Liane Kusters zei…
Zo, dat werd tijd. Welkom terug in blogland. Om je te belonen hierbij een reactie van mij op je gereïncarneerde verhaaltjesboek ;)

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma