Doorgaan naar hoofdcontent

Het real time-tijdperk


Zo, eindelijk die oude meuk van een jaar oud uit het raam gemikt, paginaatje beetje gepimpt en gewoon helemaal opnieuw begonnen. Voici dan mijn nieuwe blog. En ja ik ga het nu echt (ja echt!) een beetje beter bijhouden. Beloofd.

Ik kabbel wel al een tijdje aan, hier en daar. Social media was voor mij toch niet veel meer dan beetje Linkedinnen (sinds eind 2005, dat dan weer wel), MSN'en, Twitteren, Hyven, Facebook'en en ook nog wat klooien op een klein blogje.

Internet is een levend organisme en ontwikkelt zich in bijzonder rap tempo. We verlaten zo zoetjes aan de BlogoSphere (dus loop ik tòch weer achter de feiten aan ;-) en we betreden op dit moment de StatusSphere. Oftewel, van 'gisteren' naar 'vandaag'. Vorige week verscheen er uit de hoge hoed van Forrester weer een nieuw onderzoekspareltje. Dit keer was de explosieve groei van consumentdeelname aan social media (en de groeiende rol van merken daarbinnen) voldoende reden voor een uitgebreid onderzoek. De resultaten zijn alleen beschikbaar voor Forrester-klanten, maar de samenvatting is voor iedereen beschikbaar:

http://blogs.forrester.com/marketing/2009/04/the-future-of-the-social-web-in-five-eras.html

Nou die eerste verse post is altijd weer spannend. Till we meet or tweet again everybody.
Danny.

Follow me on Twitter:
http://twitter.com/dvalize

Reacties

Liane Kusters zei…
Zo, dat werd tijd. Welkom terug in blogland. Om je te belonen hierbij een reactie van mij op je gereïncarneerde verhaaltjesboek ;)

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

De pitch: een veertig jaar oud proces voor bureauselectie

In klantenland is een pitch uitschrijven om met communicatiebureaus in aanraking te komen een antieke maar gekoesterde traditie. Een hardnekkig verschijnsel dat in de afgelopen vier decennia nauwelijks met de tijd is meegegaan. Voor veel merken en organisaties is deze uren verslindende krachtmeting blijkbaar nog steeds de enige manier om bureaus te shortlisten voor een prestigieus project of het (al dan niet hele) account.

We houden best van een wedstrijdje, maar helaas wordt bij de opzet van het pitchproces nog te vaak op kortetermijnresultaten gestuurd. Of nog gekker: er wordt helemaal nérgens op gestuurd. Briefings of hun schrijvers zijn vaak van een bedenkelijk niveau en maar zelden wordt stilgestaan bij wat men nou precies van een klant-bureaurelatie verwacht.

Gratis
Pitches zijn er in allerlei soorten en maten. Pitches zonder vergoeding zijn eerder regel dan uitzondering. Daarnaast heb je pitches met wel tien deelnemers, schijnpitches, pitches met meerduidige briefings, pitches…