Doorgaan naar hoofdcontent

Vloek der Kennis


Je kent dat wel. Die situaties waarbij je op een feestje aan vrienden, kennissen of familie gaat uitleggen waar je je overdag nou eigenlijk mee bezig houdt. Er wordt gevraagd waar je goed in bent en waar je bedrijf of merk nou eigenlijk voor staat. Men luistert echt wel geïnteresseerd, maar tegelijkertijd zie je ook grote vraagtekens in de ogen van je toehoorders verschijnen. Ze vragen nog even door - jij zwetst nog even door. De vraagtekens worden alsmaar groter. Wat je insteek ook is, je krijgt de kern van je boodschap niet over de bühne. En dat terwijl de elevator pitch voor die prospect van laatst nog zo goed ging. Daar kon je doordringen tot de essentie van wat je nou eigenlijk te bieden hebt.

Vanmorgen waren we opgetrommeld voor een briefing bij een klant. De overkant van de tafel - het klantteam - werd bezet door een trio dat de communicatie verzorgt bij het klantbedrijf, ook al is communicatie niet de core-business van dit team (IT en sales wel).
Wij - het bureauteam - waren met twee. Het gesprek, waar anderhalf uur voor was uitgetrokken, werd zoals gebruikelijk in het Engels gevoerd. In het klantteam zit namelijk ook een fransman. Van het stoïcijnse, emotieloze soort, die bovendien de Engelse taal verre van machtig is.

Op een gegeven moment loopt het gesprek vast op een trivialiteit, aangezwengeld door deze man. Een ogenschijnlijk simpel vraagstuk met hoge inkopindex werd hardnekkig gedwarsboomd door iemand die nou eenmaal zijn zinnen op iets anders heeft gezet, en tenmidden van zijn collega's per se voet bij stuk wilde houden.
Nou sta ik redelijk bekend als een gozer die iemand redelijk weet te overtuigen, maar het was weer alsof ik tegen een oom, mijn petekind van 10, of de buurman stond te praten. Ik had een arsenaal aan argumenten paraat om een gedegen advies te kunnen geven, maar hij begreep me gewoon niet. Ik zette 'm nog eens in de hoogste versnelling en smeet er nog wat deftig jargon, anderhalf modelletje, drie methodieken en tien creatieve uitspattingen tegen aan... en raakte hem helemaal kwijt. Met krabben en bijten zijn we er uiteindelijk wel uit gekomen maar wàt een gestuntel.

Op de terugweg in de auto viel het kwartje pas. Los van de taalbarrière had ik tijdens het gesprek last van de 'Vloek der Kennis'. Dan en Chip Heath beschreven het al in hun boek 'Made to Stick' (vertaald: de Plakfactor). Mijn argumentatiegeweer was tot de nok doorgeladen met munitie, maar hoe scherp ik ook schoot, ik miste keer op keer mijn doel.

Nu wil het geval dat de beste man het edele communicatievak hooguit als belangrijke bijzaak ziet. Het is niet zijn vakgebied en ook niet zijn achtergrond. In de volle overtuiging van mijn kennis en kunde bleef mijn betoog gewoon niet bij hem plakken. Het was te moeilijk, te abstract. Het had gewoon niet de plakfactor. Voor de plakfactor moet je je 'aanpassen' aan je publiek. Je moet snappen hoe concreet je moet zijn om begrepen te worden. En dat vergt een bepaalde vaardigheid waar niet iedereen mee gezegend is. Ik ben vandaag geconfronteerd met een van mijn vele tekortkomingen, maar ik troost me met de gedachte dat ik - nu ik weet wat er mis ging - dit kan ombuigen.

Ik ga het boek voor de tweede keer lezen. En nou maar hopen dat de materie bij mij blijft plakken.

Reacties

Liane Kusters zei…
Voor vrienden, kennissen en familie zou ik het voor het gemak maar houden op 'ik verkoop gebakken lucht'. Op de vraag van diezelfde groep mensen 'are you any good?', adviseer ik: 'no, i'm god!'. Wat die Fransoos betreft... laat maar, die man WIL het niet begrijpen. Hij is van het slag vingers in de oren en NANANANANANANANANANA, CAN'T HEAR YOU!

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...