Doorgaan naar hoofdcontent

"Ik wil een logo precies zoals die daar"


Als je een logo en een huisstijl nodig hebt voor je bedrijf of merk, dan kan dat op verschillende manieren. Ik geef hier even wat opties.

Wil je uit meerdere conceptontwerpen kunnen kiezen waarna een fase volgt van finetuning en consistente uitontwikkeling, dan werk je nauw samen met een getalenteerde ontwerper (zoals met een van de gasten of gastinnen van VIS bijvoorbeeld). Want die zijn door karrevrachten ervaring gepokt en gemazeld en hebben al tientallen grote en kleine identities succesvol geïntroduceerd of 'getouched'.

Je kunt je logo-ontwerp ook crowdsourcen. Lekker hip en helemaal 2.0. Ik wijs je met alle plezier de weg naar tientallen communities waar 10.000 of zelfs 100.000 'designers' letterlijk op jouw opdracht zitten te wachten, zodat je het logo van je voorkeur kunt kiezen uit een geweldige oogst van 260 concepten. Gewoon vanuit je luie stoel. Moet je wel even wat tijd vrijmaken om al die 260 concepten te reviewen en er netjes feedback op te geven. Zoals het een goede crowdsourcer betaamt.

Wat je ook kunt doen is voor een paar Euro, Dollar of Roebel een logo-template kopen. Slechts je merknaam inkloppen, exporteren of downloaden. Zo, klaar.
Maar je kunt natuurlijk ook een 'kant-en-klaar' logo kopen voor EUR 75,- (of minder) bij een online logowinkel en ze vragen om je bedrijfsnaam even netjes te zetten en een correct grafisch bestand aan je uit te leveren. Ook zo gepiept.

Logo-templates, daar moet je natuurlijk zo ver mogelijk vandaan blijven. Want waarom zou iemand een logo willen 'precies zoals die daar'? Dat vind ik onbegrijpelijk.

Maar als je per ongeluk op een €75,- online logowinkel stuit waar generieke kant-en-klaar logo's worden aangeboden, ren dan weg zo hard als je kan. Waarom? Generieke kant-en-klaar logo's van €75,- stellen je bloot aan juridische en financiële risico's en zijn dus uiteindelijk letterlijk waardeloos.

Het merkenrecht voorkomt dat bedrijven met dezelfde (handels)naam (of met hetzelfde logo) naast elkaar kunnen opereren. Dat kan in de markt namelijk veel verwarring veroorzaken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Een handelsmerk is "een woord, naam, symbool of apparaat (of een combinatie van deze) dat in verband wordt gebracht met de producten of dienstverlening van een bepaald persoon of bedrijf en waarmee deze producten en services kunnen worden onderscheiden van die van anderen. Een handelsmerk verzekert consumenten van duurzame kwaliteit met betrekking tot deze producten of dienstverlening en draagt bij tot promotie."

Sommige mensen nemen aan dat indien een logo is beschermd door het auteursrecht, het ook automatisch is beschermd door het merkenrecht. Maar dat is niet zo.

Je bent in Nederland niet verplicht je handelsmerk te registreren bij de daarvoor bestemde merkenautoriteiten. Je kunt het gewoonterecht verwerven door doodsimpel het merkteken commercieel in te zetten voor je organisatie (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoonterecht). That's it. Echter, je moet in het geval van een conflict kunnen aantonen dat je logo een onderscheidende herkenbaarheid heeft, gekoppeld aan jouw organisatie, je goederen of de aangeboden vormen van dienstverlening. En dat aantonen wordt wel heel erg lastig als tientallen, honderden of zelfs duizenden andere bedrijven hetzelfde (of een zeer gelijkend) kant-en-klare logo hebben aangeschaft.

En waag je al een poging zo'n logo als handelsmerk te registreren dan wordt de aanvraag hoogstwaarschijnlijk direct afgewezen. Maar belangrijker nog, indien een ander bedrijf - vooral binnen dezelfde branche - een identiek logo gebaseerd op zo'n kant-en-klaar template aantoonbaar langer gebruikt dan jij, loop je het risico vervolgd te worden voor merkinbreuk. Met allerlei nare juridische en financiële gevolgen voor je onderneming.

Je zou je eventueel kunnen afvragen waarom jou dit zou moeten boeien. Het bedrag van €75,- kom je echt wel te boven en je zou gewoon voor €75,- een nieuwe kunnen aanschaffen. Yes you can. Maar vergeet niet dat je logo het belangrijkste en meest herkenbare element van je merk of van je onderneming is. Omdat je tijd, geld en andere middelen hebt geïnvesteerd in het bouwen van je merk zal je ervaren dat het niet alleen erg moeilijk maar ook uiterst riskant is om plotseling afscheid te moeten nemen van je logo. Je publiek begrijpt een plotselinge huisstijlverandering al helemaal niet dus je hebt ook nog eens een pijnlijk verhaal te vertellen.

Dus wat moet je doen om jezelf te beschermen en om dit soort risico's te vermijden? Ren weg, zo hard als je kan van €75,- online logowinkeltjes die generieke kant-en-klare logo's aan meerdere afnemers aanbieden. Ik vind het 't waard om het nog maar eens te herhalen: het is waardeloos.

Er zijn alternatieven. Welke je ook kiest, kies er een die een uniek merkbeeld voor je oplevert. Een merkbeeld dat hand in hand gaat met de identiteit van je organisatie. Want dat unieke, dat onderscheidende vermogen is de hoeksteen van je merk. Generieke logo's die al tientallen keren zijn aangeschaft kunnen dat gewoon niet voor je doen.

Mee eens?

Reacties

BaasjeG zei…
Eensch! Amen.
Anoniem zei…
Preken voor eigen kerk noemen ze dit. Een uniek kant en klaar logo kan ideaal zijn. Een op maat gemaakt logo ook. Hier bestaan geen regels of wetten voor wat beter is of niet. Zorg gewoon dat je geen logo copieert en het is ok. Punt. Wil je geld uitgeven en veel kopjes koffie drinken met een designer die na maanden met 1 voorstel komt. Dat kan ook, het is een keuze die je maakt,

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma