Doorgaan naar hoofdcontent

"Ik wil een logo precies zoals die daar"


Als je een logo en een huisstijl nodig hebt voor je bedrijf of merk, dan kan dat op verschillende manieren. Ik geef hier even wat opties.

Wil je uit meerdere conceptontwerpen kunnen kiezen waarna een fase volgt van finetuning en consistente uitontwikkeling, dan werk je nauw samen met een getalenteerde ontwerper (zoals met een van de gasten of gastinnen van VIS bijvoorbeeld). Want die zijn door karrevrachten ervaring gepokt en gemazeld en hebben al tientallen grote en kleine identities succesvol geïntroduceerd of 'getouched'.

Je kunt je logo-ontwerp ook crowdsourcen. Lekker hip en helemaal 2.0. Ik wijs je met alle plezier de weg naar tientallen communities waar 10.000 of zelfs 100.000 'designers' letterlijk op jouw opdracht zitten te wachten, zodat je het logo van je voorkeur kunt kiezen uit een geweldige oogst van 260 concepten. Gewoon vanuit je luie stoel. Moet je wel even wat tijd vrijmaken om al die 260 concepten te reviewen en er netjes feedback op te geven. Zoals het een goede crowdsourcer betaamt.

Wat je ook kunt doen is voor een paar Euro, Dollar of Roebel een logo-template kopen. Slechts je merknaam inkloppen, exporteren of downloaden. Zo, klaar.
Maar je kunt natuurlijk ook een 'kant-en-klaar' logo kopen voor EUR 75,- (of minder) bij een online logowinkel en ze vragen om je bedrijfsnaam even netjes te zetten en een correct grafisch bestand aan je uit te leveren. Ook zo gepiept.

Logo-templates, daar moet je natuurlijk zo ver mogelijk vandaan blijven. Want waarom zou iemand een logo willen 'precies zoals die daar'? Dat vind ik onbegrijpelijk.

Maar als je per ongeluk op een €75,- online logowinkel stuit waar generieke kant-en-klaar logo's worden aangeboden, ren dan weg zo hard als je kan. Waarom? Generieke kant-en-klaar logo's van €75,- stellen je bloot aan juridische en financiële risico's en zijn dus uiteindelijk letterlijk waardeloos.

Het merkenrecht voorkomt dat bedrijven met dezelfde (handels)naam (of met hetzelfde logo) naast elkaar kunnen opereren. Dat kan in de markt namelijk veel verwarring veroorzaken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Een handelsmerk is "een woord, naam, symbool of apparaat (of een combinatie van deze) dat in verband wordt gebracht met de producten of dienstverlening van een bepaald persoon of bedrijf en waarmee deze producten en services kunnen worden onderscheiden van die van anderen. Een handelsmerk verzekert consumenten van duurzame kwaliteit met betrekking tot deze producten of dienstverlening en draagt bij tot promotie."

Sommige mensen nemen aan dat indien een logo is beschermd door het auteursrecht, het ook automatisch is beschermd door het merkenrecht. Maar dat is niet zo.

Je bent in Nederland niet verplicht je handelsmerk te registreren bij de daarvoor bestemde merkenautoriteiten. Je kunt het gewoonterecht verwerven door doodsimpel het merkteken commercieel in te zetten voor je organisatie (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoonterecht). That's it. Echter, je moet in het geval van een conflict kunnen aantonen dat je logo een onderscheidende herkenbaarheid heeft, gekoppeld aan jouw organisatie, je goederen of de aangeboden vormen van dienstverlening. En dat aantonen wordt wel heel erg lastig als tientallen, honderden of zelfs duizenden andere bedrijven hetzelfde (of een zeer gelijkend) kant-en-klare logo hebben aangeschaft.

En waag je al een poging zo'n logo als handelsmerk te registreren dan wordt de aanvraag hoogstwaarschijnlijk direct afgewezen. Maar belangrijker nog, indien een ander bedrijf - vooral binnen dezelfde branche - een identiek logo gebaseerd op zo'n kant-en-klaar template aantoonbaar langer gebruikt dan jij, loop je het risico vervolgd te worden voor merkinbreuk. Met allerlei nare juridische en financiële gevolgen voor je onderneming.

Je zou je eventueel kunnen afvragen waarom jou dit zou moeten boeien. Het bedrag van €75,- kom je echt wel te boven en je zou gewoon voor €75,- een nieuwe kunnen aanschaffen. Yes you can. Maar vergeet niet dat je logo het belangrijkste en meest herkenbare element van je merk of van je onderneming is. Omdat je tijd, geld en andere middelen hebt geïnvesteerd in het bouwen van je merk zal je ervaren dat het niet alleen erg moeilijk maar ook uiterst riskant is om plotseling afscheid te moeten nemen van je logo. Je publiek begrijpt een plotselinge huisstijlverandering al helemaal niet dus je hebt ook nog eens een pijnlijk verhaal te vertellen.

Dus wat moet je doen om jezelf te beschermen en om dit soort risico's te vermijden? Ren weg, zo hard als je kan van €75,- online logowinkeltjes die generieke kant-en-klare logo's aan meerdere afnemers aanbieden. Ik vind het 't waard om het nog maar eens te herhalen: het is waardeloos.

Er zijn alternatieven. Welke je ook kiest, kies er een die een uniek merkbeeld voor je oplevert. Een merkbeeld dat hand in hand gaat met de identiteit van je organisatie. Want dat unieke, dat onderscheidende vermogen is de hoeksteen van je merk. Generieke logo's die al tientallen keren zijn aangeschaft kunnen dat gewoon niet voor je doen.

Mee eens?

Reacties

BaasjeG zei…
Eensch! Amen.
Anoniem zei…
Preken voor eigen kerk noemen ze dit. Een uniek kant en klaar logo kan ideaal zijn. Een op maat gemaakt logo ook. Hier bestaan geen regels of wetten voor wat beter is of niet. Zorg gewoon dat je geen logo copieert en het is ok. Punt. Wil je geld uitgeven en veel kopjes koffie drinken met een designer die na maanden met 1 voorstel komt. Dat kan ook, het is een keuze die je maakt,

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...