Doorgaan naar hoofdcontent

De dictatuur van de status update


Creatieve types hebben een groot probleem. Ze hebben zoveel fantastische ideeën, maar de meeste ervan zien nooit het daglicht en sterven een vroege en gruwelijke dood. Waarom? Omdat hun eigen creatieve gewoonten vreselijk in de weg zitten. Want de constante stroom, nee brij aan nieuwe ideeën belemmert dat hun ideeën uberhaupt fatsoenlijk worden uitgevoerd. Het is bijna medelijwekkend.

Daarnaast zijn ze ook nog eens bijzonder snel afgeleid. Hun aandacht verslapt al bij de eerste gedachten richting alweer het volgende idee. Uiteindelijk staken ze veel projecten halverwege. Of het nou hun eigen website, een new-business formule of dat boek is wat ze altijd al hadden willen schrijven; de meeste projecten verliezen snel vaart en worden een bron van frustratie. En de ideeën belanden uiteindelijk als kladje in de la.

Tijdens mijn 18 jaar in het vak heb ik veel van deze geliefde soortgenoten ontmoet en hun (en mijn eigen) gedrag, gewoonten en tekortkomingen goed in me opgenomen. Soms zelfs gekoesterd en ook vaak bespot. Maar ik heb ook een tip voor ze: ga een werkritme uit de weg die gebaseerd is op reactie.

Zonder het te beseffen hanteren de meesten van ons een workflow die constant wordt onderbroken. We worden gebombardeerd met e-mails, smsjes, tweets, telefoontjes en wat al niet meer. In plaats van dat we al onze energie steken in (pro-)activiteit, stoppen we dit (liever?) in het op werkelijk alle signalen direct reageren. We zijn een absolute slaaf tot en met het allerlaatste binnenkomend bericht. We denken blijkbaar dat het van levensbelang is iedereen direct te laten weten dat het goed met ons gaat. Die actuele stand van zaken, die status update is zo cruciaal, het lijkt wel alsof de duvel ons dwingt.

Probeer dit eens uit: ontloop alle binnenkomende communicatie gedurende een aantal uren per dag. Liefst maal twee, dus 's ochtends en 's middags. Dit betekent je e-mail client afsluiten, telefoon uit, 'stil' of van de haak (bij sommige telefoons gaat dat nog) en een tijdelijke ban op Tweetdeck. Of time een aantal van je dagelijkse tweets - 't werkt echt goed. Binnen dit 'non-stimulerende raamwerk' focus je je op het echte werk. Dan bedoel ik geen routinematige zaken maar de lange-termijnprojecten die gedegen graaf- of denkwerk vereisen.

Respecteer je creativiteit en je ideeënrijkheid en neem de tijd om je (executie)werkwijze te verbeteren. Doe het voor jezelf, maar ook voor iedereen die voordeel heeft van jouw creativiteit. Je klant, je collega, je baas. Want dat voordeel bestaat alleen als jouw creatieve uitspattingen eens niet in de la belanden.


Reacties

Liane Kusters zei…
Als je bent uitgerust met hypersensitieve antennes zoals ik, dan is het ook niet verstandig om altijd en overal 'in touch' te zijn. Niet eens om de reden die jij geeft, dat creativiteit anders blijft hangen in idee en nooit tot volwassenheid komt. Er zijn dagen dat ik Twitter bijna helemaal links laat liggen. Omdat ik merk dat het me op dat moment geen goed doet. Mijn timeline zit dan vol met gesprekken die ik niet leuk vind of gewoon omdat ik er onrustig van wordt. Dan schakel ik af. Zet Tweetdeck uit. Pak een boek en zorg dat ik los kom van alles en iedereen. Dat brengt op tijden heerlijke rust, maakt je hoofd leeg en geeft je nieuwe energie. Eigenlijk precies dat wat nodig is om creativiteit zijn eigen weg te laten vinden. En zo zijn we toch weer terug bij het originele onderwerp. Huh? How did that happen?

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...