Creatieve types hebben een groot probleem. Ze hebben zoveel fantastische ideeën, maar de meeste ervan zien nooit het daglicht en sterven een vroege en gruwelijke dood. Waarom? Omdat hun eigen creatieve gewoonten vreselijk in de weg zitten. Want de constante stroom, nee brij aan nieuwe ideeën belemmert dat hun ideeën uberhaupt fatsoenlijk worden uitgevoerd. Het is bijna medelijwekkend.
Daarnaast zijn ze ook nog eens bijzonder snel afgeleid. Hun aandacht verslapt al bij de eerste gedachten richting alweer het volgende idee. Uiteindelijk staken ze veel projecten halverwege. Of het nou hun eigen website, een new-business formule of dat boek is wat ze altijd al hadden willen schrijven; de meeste projecten verliezen snel vaart en worden een bron van frustratie. En de ideeën belanden uiteindelijk als kladje in de la.
Tijdens mijn 18 jaar in het vak heb ik veel van deze geliefde soortgenoten ontmoet en hun (en mijn eigen) gedrag, gewoonten en tekortkomingen goed in me opgenomen. Soms zelfs gekoesterd en ook vaak bespot. Maar ik heb ook een tip voor ze: ga een werkritme uit de weg die gebaseerd is op reactie.
Zonder het te beseffen hanteren de meesten van ons een workflow die constant wordt onderbroken. We worden gebombardeerd met e-mails, smsjes, tweets, telefoontjes en wat al niet meer. In plaats van dat we al onze energie steken in (pro-)activiteit, stoppen we dit (liever?) in het op werkelijk alle signalen direct reageren. We zijn een absolute slaaf tot en met het allerlaatste binnenkomend bericht. We denken blijkbaar dat het van levensbelang is iedereen direct te laten weten dat het goed met ons gaat. Die actuele stand van zaken, die status update is zo cruciaal, het lijkt wel alsof de duvel ons dwingt.
Probeer dit eens uit: ontloop alle binnenkomende communicatie gedurende een aantal uren per dag. Liefst maal twee, dus 's ochtends en 's middags. Dit betekent je e-mail client afsluiten, telefoon uit, 'stil' of van de haak (bij sommige telefoons gaat dat nog) en een tijdelijke ban op Tweetdeck. Of time een aantal van je dagelijkse tweets - 't werkt echt goed. Binnen dit 'non-stimulerende raamwerk' focus je je op het echte werk. Dan bedoel ik geen routinematige zaken maar de lange-termijnprojecten die gedegen graaf- of denkwerk vereisen.
Respecteer je creativiteit en je ideeënrijkheid en neem de tijd om je (executie)werkwijze te verbeteren. Doe het voor jezelf, maar ook voor iedereen die voordeel heeft van jouw creativiteit. Je klant, je collega, je baas. Want dat voordeel bestaat alleen als jouw creatieve uitspattingen eens niet in de la belanden.
Reacties