Doorgaan naar hoofdcontent

Maak iets goeds


Ik ontmoet geregeld mensen die roepen dat ze 'iets met een viral' willen. Maar in werkelijkheid willen ze dat helemaal niet. Ze vinden alleen maar dat het erg grappig zou zijn als ze wat goedkope publiciteit zouden krijgen door een beetje origineel te doen. De meesten zijn namelijk helemaal niet bereid het daadwerkelijk te laten gebeuren. Want het betekent niet alleen dat ze iets moeten zien te bedenken wat het merk echt past, maar ook dat ze hun nek moet uitsteken en dat ze de controle voor een deel uit handen gaan geven. En er is absoluut niets wat zo veel commitment van een mens vraagt dan dat.

Dus vergeet het nou gewoon als je het niet meent. Sterker nog, gebruik het woord 'viral' nooit meer, behalve als het jeukt en je er als de sodemieter mee naar je huisarts moet. In plaats daarvan, trakteer je publiek gewoon op iets van waarde. Maak gewoon iets goeds. Okee?

Afgesproken.

Reacties

Anoniem zei…
hihi.. ik wil best een viral doen hoor... maar met wie, wat, waarom, wanneer en hoe weet ik nog niet :)

Hou ik er een SOA aan over? overigens met SOA doel ik op http://en.wikipedia.org/wiki/Service-oriented_architecture

maar afgesproken :)
Danny Valize zei…
Over SOA gaan we het de volgende keer eens over hebben dan ;-)
Liane Kusters zei…
Volgens mij kun je een kopietje maken van het verhaal en dan 'iets met social media' erin zetten, is het niet? Hoeveel organisaties denken wel niet hun reputatie te kunnen upgraden met de inzet van een medium of een fenomeen? Terwijl we allemaal, of in ieder geval een aantal (hoop ik), weten dat het daar niet om draait. Het gaat erom dat je dat doet en zegt (want zo simpel is het) wat bij je past, wat erin zit, wat in je persoonlijkheid zit of, voor organisaties, in je merkpersoonlijkheid. Dus 'maak iets goeds' staat voor mij gelijk aan 'maak iets wat al in je zit'.
Danny Valize zei…
Bedankt voor je bijdrage Liaan - en je hebt absoluut een punt.

En 't kopietje maken geldt ook nog voor 'doe mij iets met een guerilla-actie' (vooral bijzonder populair onder Fontys-studenten) en 'iets met een spectacular' (vooral onder vierkantemetergeile klanten - totdat je meedeelt dat ze daar zo'n 40K op stuk moeten slaan). Het middelenvrije denken lijkt verder te zoeken dan ooit en de kanalen die nu uitblinken in hippigheid worden massaal omarmt. Of ze nu relevant zijn of niet.

Het mooie is dat het ook nog eens en stuk eenvoudiger is om iets (goeds) te maken wat al in je zit. Mits de organisatie of merk in kwestie een beetje zelfkennis heeft.

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...