Ik ontmoet geregeld mensen die roepen dat ze 'iets met een viral' willen. Maar in werkelijkheid willen ze dat helemaal niet. Ze vinden alleen maar dat het erg grappig zou zijn als ze wat goedkope publiciteit zouden krijgen door een beetje origineel te doen. De meesten zijn namelijk helemaal niet bereid het daadwerkelijk te laten gebeuren. Want het betekent niet alleen dat ze iets moeten zien te bedenken wat het merk echt past, maar ook dat ze hun nek moet uitsteken en dat ze de controle voor een deel uit handen gaan geven. En er is absoluut niets wat zo veel commitment van een mens vraagt dan dat.
Dus vergeet het nou gewoon als je het niet meent. Sterker nog, gebruik het woord 'viral' nooit meer, behalve als het jeukt en je er als de sodemieter mee naar je huisarts moet. In plaats daarvan, trakteer je publiek gewoon op iets van waarde. Maak gewoon iets goeds. Okee?
Afgesproken.
Reacties
Hou ik er een SOA aan over? overigens met SOA doel ik op http://en.wikipedia.org/wiki/Service-oriented_architecture
maar afgesproken :)
En 't kopietje maken geldt ook nog voor 'doe mij iets met een guerilla-actie' (vooral bijzonder populair onder Fontys-studenten) en 'iets met een spectacular' (vooral onder vierkantemetergeile klanten - totdat je meedeelt dat ze daar zo'n 40K op stuk moeten slaan). Het middelenvrije denken lijkt verder te zoeken dan ooit en de kanalen die nu uitblinken in hippigheid worden massaal omarmt. Of ze nu relevant zijn of niet.
Het mooie is dat het ook nog eens en stuk eenvoudiger is om iets (goeds) te maken wat al in je zit. Mits de organisatie of merk in kwestie een beetje zelfkennis heeft.