Doorgaan naar hoofdcontent

Perceptie is vaak relevanter dan werkelijkheid


Frank is een übercreatief. Hij heeft grijs haar, een charmante lach en draagt een blitse bril met een dik donker montuur. Hij is intelligent, zelfbewust en zeer welbespraakt. In een ruimte vol stropdassen merkt iedereen hem op en hangt men als makke lammetjes aan zijn lippen.

Op een dag kwam ik hem tegen op straat. Gevat en welbespraakt als altijd maar hij droeg zijn haar een behoorlijk stuk langer en hij had een minder opzichtige bril op zijn neus. Ik betrapte mezelf erop dat het praatje op straat me op een of andere manier minder boeide dan vroeger.

Behalve twee minuscule aspecten van zijn verschijning was er niets veranderd. Maar toch was het genoeg om me van zijn boodschap af te leiden.

Wat je zegt is vaak minder belangrijk dan wat men hoort. Of ziet.

Reacties

Liane Kusters zei…
Perceptie is vrijwel altijd afhankelijk van het umfeld. Zet Frank op het strand, de ene keer met korte broek, de andere keer met een sarong omgeknoopt. Levert vast wéér een ander effect op. Misschien moeten we zelfs stellen dat realiteit subjectief en vooral relatief is...
Hoe dan ook; alleen de oplettende kijker ziet verschillende perspectieven. En hoe meer realiteiten je kunt ontdekken, hoe completer het plaatje wordt
Danny Valize zei…
Right. En wat zegt dat dan over een communicatieboodschap? Of een campagne? Of nog meer uitzoomen, een merk? Moet alles dan altijd kloppen?

Een umfeld dat niet te controleren is zou zomaar het effect van elke gecreëerde 'werkelijkheid' kunnen decimeren. Als we 'perceptie' zouden kunnen beïnvloeden dan gaat het pas ergens over.
Liane Kusters zei…
Maar wat is kloppen? Een product zo aantrekkelijk mogelijk maken? Een merk zo loveable maken dat men er onderdeel van wil zijn? In feite maakt ‘ons volk’ het plaatje zo kloppend mogelijk, met als vertrekpunt het umfeld en de targetgroep om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Zo goed mogelijk omdat er nooit 1 realiteit is. We creëren een gewenste en kansrijke ‘realiteit’. EN we beïnvloeden de perceptie waar mogelijk. We kiezen immers het medium dat mensen in de juiste state-of-mind treft, we kiezen bewust voor kleuren, we maken gebruik van geuren, tastzin, muziek en andere klanken.

Populaire posts van deze blog

To be liked or not to be liked

Je bent een succesvol merk en je slingert geregeld een boodschap de wereld in die de consument op de juiste manier beroert. Dan mag je tegenwoordig wat van hem terug verwachten. Er zijn talloze manieren om iets van consumenten te vragen. Steeds vaker is dat: ‘Like ons op Facebook’. Maar eigenlijk zou je niet alleen moeten vaststellen wát je van je klanten terugvraagt. Belangrijker is waaróm. Waarom wil ieder merk geliked worden op Facebook? En is dat wel de beste manier voor activatie? Likes betekent populariteit We weten dat de populairste merken de meeste Facebook likes hebben. Honderdduizenden gebruikers laten via hun profiel weten dat ze van producten of merken houden. Merken als Chocomel , Volkswagen , Hema , 3FM en Lidl . Maar feit is dat hun populariteit er ooit al was. Ver voor de likes. Als Facebook niet had bestaan waren deze merken nog steeds populair. De likes vertegenwoordigen dus loyaliteit. Likes laten zien dat een merk geliefd wordt, maar ze zijn niet ...

Vertel een verhaal

De wereld en onze geschiedenis worden gedefinieerd door verhalen. Verhalen zijn onder ons sinds het prille begin van communicatie tussen mensen. Van grotwanden en persoonlijke anekdotes tot lange vertellingen rondom het kampvuur. Verhalen bleven evolueren met hetzelfde doel, ongeacht het tijderk: het delen van ervaringen, om anderen iets te leren en om tradities door te geven. Vandaag de dag communiceren we wel wat anders. Informatie versplinteren we over een selectie van (massa)media en kanalen en reist via altijd veranderende technologie naar het einddoel. De boodschap wordt verdund, gekloond en verdraaid. Of gecomprimeerd naar fragmentjes van minder dan 140 karakters. We zijn daardoor een beetje de persoonlijke 'touch' verloren die emoties echt kan aanwakkeren en voor sympathie of compassie zorgt. Door het gebruik van storytelling kunnen we de fragmentjes weer samenvoegen naar een geheel. Het stelt ons in staat om ons weer aan elkaar te knopen als echte mensen, niet ...

Uniek

Wie is tegenwoordig nou niet uniek? Of welk merk of organisatie claimt het niet te zijn? Om te bepalen wat uniek is, moet je bepalen wat je niet bent. Of om uniek te zijn moet je al dat andere níet zijn. Of willen zijn. Het is goed om 'anders' te zijn, vooral omdat tegenwoordig iedere industrie tegen marktverzadiging aan lijkt te zitten. Maar roepen dat uniek de bepalende merkwaarde is is uitermate zwak. Wees liever gewaagd. Of wees onbaatzuchtig. Of intelligent, zonderling, persoonlijk, benaderbaar, exclusief, warm of grappig. Wees gedenkwaardig. Zorg ervoor dat je de kans krijgt om je klanten te vertellen wie of wat je bent. Want vertellen wat je niet bent is zonde van hun aandacht. Je merk is niet: Je logo. Je website. Je marketing- of communicatiestrategie. Wat jij zegt dat het is. Wat je verkoopt. Uniek.   Je merk is: Een proces. Je daden. Je reputatie. Een relatie. Dat wat je onderscheidt. Wat je als merk ook doet, lever altijd wat je bel...