Art & copy-teams bestaan al bijna net zo lang als dat er reclamebureau's zijn. Het idee van creatieve teams is zo'n 60 jaar geleden geïntroduceerd door Bill Bernbach (van DDB, Doyle Dane Bernbach) toen hij zich realiseerde dat wanneer je art directors en copywriters samen liet werken, het simpelweg betere advertising opleverde. Reclamebureau's spinden garen bij de creatieve denkkracht van de teams en de ene na de andere briljante vondst vond zijn weg naar krant, magazine of televisiescherm.
Nu, tientallen jaren later is er bij het traditionele reclamebureau weinig veranderd. Terwijl de wereld om ons heen in geen enkel opzicht lijkt op die van toen, staan art en copy nog steeds fier op hun sokkel en hebben onverminderd het alleenrecht op toegepaste creativiteit binnen het bureau. De account manager vervult zijn functie nog altijd als lokettist van al dat creatieve snoepgoed voor de verwende klant, die de grootst mogeljke portie consumentenaandacht bij hem koopt.
Maar aandacht is tegenwoordig niet meer te koop. De best bedachte merkpropositie is het onthouden dan misschien nog best waard, maar dat werkt alleen als ons publiek die überhaupt kan waarnemen. Maar omdat consumenten meer geneigd zijn te praten, delen, posten, updaten en inchecken dan luisteren en absorberen, moeten we onze handel en wandel ernstig herzien. Wij - de adviseurs, de creatieven en de adverteerders - moeten stoppen met wauwelen en anderen aansporen dat vóór ons te doen.
Je kunt een advertentie laten ontwikkelen door een art & copy-team. Maar als je een platorm voor gebruikers en hun ervaringen wilt bouwen heb je samenwerkende UX-designers, informatie-architecten, webtechies, communicatiestrategen en social mediaspecialisten nodig. Dit is een belangrijke verandering voor veel reclamebureau's. Een verandering die gepaard gaat met pijn en weerstand. Maar wat is het alternatief?
Reacties
Kanttekening: 'old-school' generalisten kunnen de ontwikkelingen nauwelijks bijbenen en hebben ook geen benul wat ze moeten voorstellen of beoordelen. Specialisten zijn daarom meer dan ooit cruciaal, niet alleen in executie maar ook in creatie.
BTW, ik kom nu voor het eerst op je blog, zal eens even wat meer van je gaan lezen (-:
Groeten Yvette
Bureau de Cologne
dank voor je leuke reactie en hartelijk welkom. Ik heb jouw site inmiddels gespot, ziet er goed uit.
Al met al denk ik dat je de juiste ontwikkeling doormaakt door te doen wat je nu doet. Blijf vooral zo veelzijdig mogelijk. Veel mensen leunen teveel op hun eigen oude kunstje, terwijl iedereen om hen heen zich als een dolle aanpast aan de nieuwe situatie.
Anyway, ik volg je met belangstelling terug. Till we meet or tweet again.
Cheers.