Doorgaan naar hoofdcontent

99designs - kun je wel tellen?




De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.

Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.

Reken even mee
In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk is voor ontwerpers maar – dit is de harde realiteit – ondernemers interesseert het geen flikker wat goed is voor ontwerpers. Dat is prima, want dat is niet hun werk. Het is hun werk om het beste te willen voor hun business. En precies daar gaat het scheef.

Stel je snort een beginnende maar talentvolle designer in de buurt op en je betaalt hem (of haar) €1.000,- voor het ontwerpen van een logo en een beperkte huisstijlset. Als zijn normale tarief €50,- per uur is (wat redelijk is voor een goede ontwerper) ontvang je zo’n 20 uur van zijn tijd voor onderzoek, brainstorming, ontwerpen, overleg, revisies, etc. Voor een kleinere onderneming is dit geen gek voorbeeld en de afnemer mag hier een mooi stuk maatwerk van verwachten. Daartegenover verdient de beginnend ontwerper er een aardige boterham aan en heb je de lokale economie weer een stukje geholpen.

Laten we dit vergelijken met een gecrowdsourcete ontwerpwedstrijd en reken gerust even mee: je budget is dezelfde €1.000,- en je ontvangt – pak ‘m beet – 100 logovarianten van verschillende ontwerpers. Geen enkele ontwerper met gezond verstand stopt 20 uur van zijn tijd in een 1:100 kans op €1.000,-. Zet die 20 uur eens af tegen een kans van 1:100, dan hou je een tijdsinspanning over van zo’n 12 minuten. Om hetzelfde te kunnen verdienen als de beginnende designer is het voor een 99Designs-deelnemer alleen zinvol (lees: lucratief) mee te doen als ze 12 minuten in jouw project steken.

Malafide praktijken
Het is maar een gedachte, maar misschien dat de designers die hieraan meedoen helemaal niet de skills hebben om €50,- per uur te vragen. Of misschien besteden ze wel 30 minuten (€20,- per uur) of zelfs een uur (€10,- per uur) aan het project. Dat is nog steeds erg weinig tijd voor een serieus voorstel. Onder druk van deze beperkingen vallen veel ‘designers’ terug op het stelen van andere logo’s die ze met wat aanpassing indienen als origineel werk. Deze praktijken zijn zo wijdverspreid dat veel crowdsourcingplatforms dit jatwerk impliciet tolereren door deelnemers (pas) te diskwalificeren na drie keer betrapt te zijn. Je kunt je voorstellen hoeveel gestolen logo’s ongemerkt het daglicht zien. Handhaving is bijna onmogelijk en garanties krijgen afnemers niet. If you pay peanuts, you get monkeys.

Honderd logo’s gemaakt door ontwerpers van bedenkelijk allooi die in enkele minuten tot evenzo bedenkelijke resultaten komen, versus een enthousiaste, toegewijde jonge ontwerper die 20 uur of meer van zijn kennis en kunde investeert om met originele voorstellen te komen. Het idee van het crowdsourcen van (identity) design lijkt enorm aantrekkelijk, maar als je het alleen al becijfert rammelt dit soort wedstrijdjes aan alle kanten. Het proces van ‘the wisdom of the crowds’ geniet veel buzz, maar er is weinig tot geen bewijsmateriaal van effectieve branding te vinden. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien: show me. 


Reacties

Douwe zei…
Dit soort initiatieven komen er steeds meer, en zijn er ook steeds meer.
Toevallig dat ik afgelopen week op al deze sites heb rondgekeken, zowel naar het aanbod van de designers, als van het aanbod van de opdrachten. Mijn conclusie is dat het zowel voor aanbieder als ontwerper een jungle is waar je volgens mij helemaal niet in wilt verdwalen. Als je als ontwerper goed wilt eindigen, kom je niet weg met een uurtje raffelwerk. Als je als aanbieder goed werk wilt krijgen, moet je flink wat input leveren, contact blijven onderhouden en vervolgens nog maar je vingers enorm gecrossed houden dat je eindresultaat naar wens is....

Kijk ook maar eens op elance.com en crowdspring.com
Allemaal van hetzelfde laken een pak.
Al sinds een paar jaar heb je in Eindhoven ook Redesignme, maar het voortaan anders, CMNT of zoiets. Daar konden bedrijven zoals Pickwick wedstrijden uitschrijven en dan een bunch ontwerpjes ontvangen. Winnaars kregen punten waarmee ze spullen in de webshop konden kopen....

Ik ben van mening dat het je als bedrijf minder kost en meer oplevert als je 'om de hoek' inderdaad die enthousiaste startende designer, of door de wol geverfde zzp-er zoekt, en daarmee in zee gaat.
Danny,

Ik denk dat je gelijk hebt als het over een bedrijfs-identiteit gaat. Heb je echter een simpele hobby website (ik noem even een www.berlijn-blog.nl), dan heb je al geen €1000,- budget (heb ik ook niet met www.geenmelk.nl). In zo'n geval kan het uitschrijven van een wedstrijd als deze wel degelijk opleveren wat je zoekt voor het geld wat je hebt. Volgens mij kost het ontwerp van een logo doorgaans meer dan €240,- wat bovenstaande site betaald heeft: http://en.99designs.de/logo-design/contests/berlijn-blog-nl-ben%C3%B6tigt-ein-logo-204795

Nogmaals: Voor een professioneel bedrijf: niet aan beginnen, voor een hobbysite die zelf niet de capaciteit/creativiteit heeft om een logo te ontwerpen lijkt me dit een prima alternatief.
Danny Valize zei…
@Douwe - Dank voor je reactie. De voorbeelden die je geeft zijn mij bekend, het is niet te stoppen en dat hoeft eigenlijk ook helemaal niet. Het soort initiatieven als 99Designs zijn aantrekkelijk voor een heleboel mensen aan beide zijden van de tafel. Waar vraag is is aanbod en als *low-end design* de vraag is dan zijn er altijd mensen die er gehoor aan willen geven.

Mijn grootste bezwaar zit 'm erin dat de adviescomponent compleet ontbreekt en dat een design alleen op smaak wordt gekozen. De kijkbeslissing. Dat maakt design crowdsourcen een roulettespel.

Voor mij zal dat nooit werken want mijn afnemers willen juist bewust hun onderbuikgevoel elimineren omwille van maximaal effect dat past bij de doelstelling van de opdracht.
Danny Valize zei…
Hee Martijn, bedankt voor je reactie. Mijn betoog betreft inderdaad hoofdzakelijk identity design voor grote(re) organisaties en merken.

Kijk, de financiële last - lees: het risico niet gekozen te worden - wordt door de ontwerper gedragen. Om zijn investering in een ontwerpwedstrijd te beschermen zal hij terugvallen op snelle, veilige designs. Met alle respect, dit is exact te zien in je voorbeeld van het Berlijnblog-logo. Maar zoals je zelf zegt, voor het doel is het waarschijnlijk hartstikke functioneel.
Anoniem zei…
Een gevaarlijke ontwikkeling voor een serieus beroep. Dat is mijn mening over 99designs.

Het doet mij sterk denken aan de tijd (nu al weer zo'n 35 jaar geleden) dat ik op basis van No Cure - No pay door slimme marketing bureaus als beginnend grafisch ontwerper werd ingehuurd. Alle risico's voor mijn rekening dus.

Het opzetten/uitdenken van een goede, grafisch onderbouwde Corporate Identity is een bloedserieuze aangelegenheid. Een opdrachtgever die deze aangelegenheid overlaat aan iets als '99Designs' is dus niet echt serieus bezig als het gaat om het publieke aanzien van zijn/haar onderneming.

Beginnende professionele (!) ontwerpers, let goed op; Deze manier van werken zorgt NIET voor een redelijk tot goed belegde boterham. Ben je echter een goedbedoelende 'amateur ontwerper', dan kan je het zien als een leuk zakcentje.

Maar of een zichzelf respecterende onderneming zijn logo wil laten maken door een goed bedoelende 'amateur ontwerper', roept weer andere vragen bij mij op...
renzo zei…
Heel interessant om dit te lezen. Staan een hoop wijze zinnen bij! Als je een logo laat maken, moet je het goed doen en niet half. Het geeft je bedrijf een bepaald aanzien.
Unknown zei…
maarrrrr; Ik kan een hele lijst maken van corporate identities die zijn ontworpen en uitgevoerd door zg. grote bureaus, die niet de kwaliteit hebben van sommige ontwerpen van sites als 99designs!!! Ik geef toe er zit een hoop bagger tussen, maar de 'groten' zouden er goed aan doen om de portfolios op deze sites goed te bestuderen om zo aan meer getalenteerd personeel te geraken..

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma