
Jaren geleden tekende Josh Bernoff het al uitvoerig op in Groundswell. Er is een grote diversiteit aan redenen waarom mensen participeren in social media. Voor het complete overzicht moest je het hele boek gelezen hebben. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker opnieuw de vraag krijg wat mensen toch bezielt om zich massaal op het sociale web te begeven, hieronder een lijstje. Kan ik zelf zo af en toe ook nog een keer spieken.
Vriendschap onderhouden.
Met Facebook hou je je vrienden dicht bij je. Je wilt in contact blijven en op het moment wanneer het jou uitkomt uitvinden hoe het met ze gaat.
Nieuwe vrienden maken.
Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Een foto, een bio of een tweet kan al voldoende zijn om in contact te komen met anderen. Één op de acht getrouwde koppels in de US hebben elkaar ontmoet via social media. En online dating is populairder dan ooit.
Bezwijken onder 'sociale druk' van bestaande vrienden.
De relatieve newbies in de materie zullen dit waarschijnlijk herkennen. Jouw vrienden, jouw tante, jouw collega en jouw tennisbuddy nodigen je op dit moment uit tot hun social circle.
Passies delen.
Een scoop, een bijzondere website, een interessante link, we laten graag horen waar we enthousiast over zijn. Het zit in onze natuur.
Toegeven aan een impuls van onbaatzuchtigheid.
Binnen social media heerst een 'cultuur van vrijgevigheid'. De reden waarom Wikipedia bestaat. Mensen willen gewoon helpen.
Toegeven aan de jeukende drang om van je te laten horen.
Mensen zijn sexy, vermakelijk en stom. Met een eindeloze en fantastische parade van exhibitionisme tot gevolg.
Toegeven aan de creatieve impuls.
Ben je fotograaf, schrijver of designer, dan is het internet de perfecte plek om met je werk te patsen.
Toegeven aan de bevestigingsimpuls.
Mensen die informatie of kennis delen via LinkedIn of Slideshare tonen hun expertise. Die validatie levert hen werk, inkomsten en aanzien op.
Toegeven aan de impuls van affiniteit.
Als je kunt aangeven dat je fan van PSV, Pixar-films of van Hema bent, dan doe je dat in een oogwenk. Met een grote kans dat je mensen ontmoet met dezelfde liefde.
Respecteer deze diversiteit. Hou het in gedachten als je je sociale applicatie lanceert. De aanname dat iedereen hetzelfde wil als jij - of als een ander - is een grote vergissing.
Lijst niet compleet? Vul aan!
Reacties
Mooi overzichtelijk lijstje! THX
Zo hoor je nog eens wat - ook een goede reden trouwens :-)
Prettige dag en groeten van John
Inderdaad, die hangt als een mooie paraplu boven alle redenen die we maar kunnen bedenken. Thanks.
@John:
"Zo hoor je nog eens wat" staat ook bij mij hoog op de lijst. Laten we vooral nieuwsgierig blijven.