Doorgaan naar hoofdcontent

Wat mensen zo trekt in social media



Jaren geleden tekende Josh Bernoff het al uitvoerig op in Groundswell. Er is een grote diversiteit aan redenen waarom mensen participeren in social media. Voor het complete overzicht moest je het hele boek gelezen hebben. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker opnieuw de vraag krijg wat mensen toch bezielt om zich massaal op het sociale web te begeven, hieronder een lijstje. Kan ik zelf zo af en toe ook nog een keer spieken.

Vriendschap onderhouden.
Met Facebook hou je je vrienden dicht bij je. Je wilt in contact blijven en op het moment wanneer het jou uitkomt uitvinden hoe het met ze gaat.

Nieuwe vrienden maken.
Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Een foto, een bio of een tweet kan al voldoende zijn om in contact te komen met anderen. Één op de acht getrouwde koppels in de US hebben elkaar ontmoet via social media. En online dating is populairder dan ooit.

Bezwijken onder 'sociale druk' van bestaande vrienden.
De relatieve newbies in de materie zullen dit waarschijnlijk herkennen. Jouw vrienden, jouw tante, jouw collega en jouw tennisbuddy nodigen je op dit moment uit tot hun social circle.

Passies delen.
Een scoop, een bijzondere website, een interessante link, we laten graag horen waar we enthousiast over zijn. Het zit in onze natuur.

Toegeven aan een impuls van onbaatzuchtigheid.

Binnen social media heerst een 'cultuur van vrijgevigheid'. De reden waarom Wikipedia bestaat. Mensen willen gewoon helpen.

Toegeven aan de jeukende drang om van je te laten horen.
Mensen zijn sexy, vermakelijk en stom. Met een eindeloze en fantastische parade van exhibitionisme tot gevolg.

Toegeven aan de creatieve impuls.
Ben je fotograaf, schrijver of designer, dan is het internet de perfecte plek om met je werk te patsen.

Toegeven aan de bevestigingsimpuls.
Mensen die informatie of kennis delen via LinkedIn of Slideshare tonen hun expertise. Die validatie levert hen werk, inkomsten en aanzien op.

Toegeven aan de impuls van affiniteit.
Als je kunt aangeven dat je fan van PSV, Pixar-films of van Hema bent, dan doe je dat in een oogwenk. Met een grote kans dat je mensen ontmoet met dezelfde liefde.

Respecteer deze diversiteit. Hou het in gedachten als je je sociale applicatie lanceert. De aanname dat iedereen hetzelfde wil als jij - of als een ander - is een grote vergissing.


Lijst niet compleet? Vul aan!

3 reacties

Populaire posts van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

Ik ben een amateur

Of mag ik dat soms niet zeggen? Maar, zijn we dat in zekere zin niet allemaal? In het Frans betekent amateur oorspronkelijk ‘liefhebber van’. Iemand die zich fanatiek verbindt aan een streven. Een studie, een prestatie, een ambacht.
Wist je dat tot 1970 alleen maar – onbetaalde – amateurs mochten deelnemen aan de Olympische Spelen? Tot de dag van vandaag is dat nog steeds het geval voor de onderdelen Boksen en Worstelen. Het gebrek aan financieel gewin werd namelijk ooit beschouwd als een voordeel. Een amateur zou meer toegewijd zijn. Gemotiveerd. Bezield.
In veel opzichten ben ik liever een fervent amateur dan een pro. Ik doe mijn werk in de geest van een levenlang leren, bedenken en toepassen. Veroordeeld én toegewijd aan risico’s nemen, een buikgevoel volgen, uitproberen, fouten maken, experimenteren en ja – ook blunderen. In dit normontwijkend proces doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben een amateur.
Je leert sneller van mislukking dan van perfectie en iedere bijdrage is beter da…

Van die leuke blokjes die je kunt scannen

QR-codes. Het volgende schattige speeltje van marketeers. Ze duiken ineens overal op. Op brochures, billboards, posters en advertenties. Maar de meeste QR-initiatieven gaan plat op hun bek bij executie. Want naast allerlei technologische uitdagingen en issues over usability verwijzen de meeste QR-codes je naar waardeloze content.

Heb je er ooit eentje gescand met je smartphone om te kijken wat er gebeurt? Als het antwoord nee is dan ga je dat waarschijnlijk ook nooit meer doen. QR-codes zijn op hun retour. De technologie wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door de near-field communication (NFC) chip die standaard in je telefoon zit en die op een veel simpelere manier dezelfde taken afwerkt. In plaats van dat je je telefoon pakt, een app opstart, de camera op een raar en lelijk blokje richt, scant en wacht tot er iets gebeurt, hoef je binnenkort alleen maar je telefoon uit je zak te trekken nabij een afbeelding van een NFC-teken. Of iets dergelijks.

QR-codes zijn een tussenoplossing …