Doorgaan naar hoofdcontent

Wat mensen zo trekt in social media



Jaren geleden tekende Josh Bernoff het al uitvoerig op in Groundswell. Er is een grote diversiteit aan redenen waarom mensen participeren in social media. Voor het complete overzicht moest je het hele boek gelezen hebben. Omdat ik de laatste tijd steeds vaker opnieuw de vraag krijg wat mensen toch bezielt om zich massaal op het sociale web te begeven, hieronder een lijstje. Kan ik zelf zo af en toe ook nog een keer spieken.

Vriendschap onderhouden.
Met Facebook hou je je vrienden dicht bij je. Je wilt in contact blijven en op het moment wanneer het jou uitkomt uitvinden hoe het met ze gaat.

Nieuwe vrienden maken.
Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Een foto, een bio of een tweet kan al voldoende zijn om in contact te komen met anderen. Één op de acht getrouwde koppels in de US hebben elkaar ontmoet via social media. En online dating is populairder dan ooit.

Bezwijken onder 'sociale druk' van bestaande vrienden.
De relatieve newbies in de materie zullen dit waarschijnlijk herkennen. Jouw vrienden, jouw tante, jouw collega en jouw tennisbuddy nodigen je op dit moment uit tot hun social circle.

Passies delen.
Een scoop, een bijzondere website, een interessante link, we laten graag horen waar we enthousiast over zijn. Het zit in onze natuur.

Toegeven aan een impuls van onbaatzuchtigheid.

Binnen social media heerst een 'cultuur van vrijgevigheid'. De reden waarom Wikipedia bestaat. Mensen willen gewoon helpen.

Toegeven aan de jeukende drang om van je te laten horen.
Mensen zijn sexy, vermakelijk en stom. Met een eindeloze en fantastische parade van exhibitionisme tot gevolg.

Toegeven aan de creatieve impuls.
Ben je fotograaf, schrijver of designer, dan is het internet de perfecte plek om met je werk te patsen.

Toegeven aan de bevestigingsimpuls.
Mensen die informatie of kennis delen via LinkedIn of Slideshare tonen hun expertise. Die validatie levert hen werk, inkomsten en aanzien op.

Toegeven aan de impuls van affiniteit.
Als je kunt aangeven dat je fan van PSV, Pixar-films of van Hema bent, dan doe je dat in een oogwenk. Met een grote kans dat je mensen ontmoet met dezelfde liefde.

Respecteer deze diversiteit. Hou het in gedachten als je je sociale applicatie lanceert. De aanname dat iedereen hetzelfde wil als jij - of als een ander - is een grote vergissing.


Lijst niet compleet? Vul aan!

Reacties

Annie Maessen zei…
Wat er voor mij bijkan. Middel om op een eenvoudige manier verbindingen te leggen. Tussen mensen, organisaties, klanten, ondernemingen, ( lokale) politiek enz enz. Drempels zijn weg. ( Ik kende jou ook niet voordat ik me met social media bezig ging houden.)
Anoniem zei…
Hi Dan,

Mooi overzichtelijk lijstje! THX

Zo hoor je nog eens wat - ook een goede reden trouwens :-)

Prettige dag en groeten van John
Danny Valize zei…
@Annie:
Inderdaad, die hangt als een mooie paraplu boven alle redenen die we maar kunnen bedenken. Thanks.

@John:
"Zo hoor je nog eens wat" staat ook bij mij hoog op de lijst. Laten we vooral nieuwsgierig blijven.

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma