Doorgaan naar hoofdcontent

Maak iets goeds


Ik ontmoet geregeld mensen die roepen dat ze 'iets met een viral' willen. Maar in werkelijkheid willen ze dat helemaal niet. Ze vinden alleen maar dat het erg grappig zou zijn als ze wat goedkope publiciteit zouden krijgen door een beetje origineel te doen. De meesten zijn namelijk helemaal niet bereid het daadwerkelijk te laten gebeuren. Want het betekent niet alleen dat ze iets moeten zien te bedenken wat het merk echt past, maar ook dat ze hun nek moet uitsteken en dat ze de controle voor een deel uit handen gaan geven. En er is absoluut niets wat zo veel commitment van een mens vraagt dan dat.

Dus vergeet het nou gewoon als je het niet meent. Sterker nog, gebruik het woord 'viral' nooit meer, behalve als het jeukt en je er als de sodemieter mee naar je huisarts moet. In plaats daarvan, trakteer je publiek gewoon op iets van waarde. Maak gewoon iets goeds. Okee?

Afgesproken.

Reacties

Anoniem zei…
hihi.. ik wil best een viral doen hoor... maar met wie, wat, waarom, wanneer en hoe weet ik nog niet :)

Hou ik er een SOA aan over? overigens met SOA doel ik op http://en.wikipedia.org/wiki/Service-oriented_architecture

maar afgesproken :)
Danny Valize zei…
Over SOA gaan we het de volgende keer eens over hebben dan ;-)
Liane Kusters zei…
Volgens mij kun je een kopietje maken van het verhaal en dan 'iets met social media' erin zetten, is het niet? Hoeveel organisaties denken wel niet hun reputatie te kunnen upgraden met de inzet van een medium of een fenomeen? Terwijl we allemaal, of in ieder geval een aantal (hoop ik), weten dat het daar niet om draait. Het gaat erom dat je dat doet en zegt (want zo simpel is het) wat bij je past, wat erin zit, wat in je persoonlijkheid zit of, voor organisaties, in je merkpersoonlijkheid. Dus 'maak iets goeds' staat voor mij gelijk aan 'maak iets wat al in je zit'.
Danny Valize zei…
Bedankt voor je bijdrage Liaan - en je hebt absoluut een punt.

En 't kopietje maken geldt ook nog voor 'doe mij iets met een guerilla-actie' (vooral bijzonder populair onder Fontys-studenten) en 'iets met een spectacular' (vooral onder vierkantemetergeile klanten - totdat je meedeelt dat ze daar zo'n 40K op stuk moeten slaan). Het middelenvrije denken lijkt verder te zoeken dan ooit en de kanalen die nu uitblinken in hippigheid worden massaal omarmt. Of ze nu relevant zijn of niet.

Het mooie is dat het ook nog eens en stuk eenvoudiger is om iets (goeds) te maken wat al in je zit. Mits de organisatie of merk in kwestie een beetje zelfkennis heeft.

Populaire posts van deze blog

Nep of echt. Kun je ’t nog volgen?

Populariteit op Twitter is volgens bepaalde opvattingen gebaseerd op hoeveel volgers je hebt. Hoe meer volgers hoe beter, want des te groter je bereik. Juist vanwege deze veronderstelling doen mensen extreme dingen om hoge aantallen volgers te krijgen. Het kopen van twittervolgers, bijvoorbeeld. Maar wie zijn dan die ‘mensen’ die je bereikt? En gaat het eigenlijk nog wel om wie de grootste heeft? Fake In een recent artikel van Digital MusicNews staat dat zo’n 73% van Lady Gaga’s twittervolgers fake of inactief zijn. Ook CDA-leider Sybrand van Haersma Buma viel onlangs door de mand met 82% nepvolgers . En van Marco Borsato’s volgers zou 73% nep zijn. Bij celebs is dit geen ongebruikelijke fenomeen. Hoge volgersaantallen zijn indrukwekkend, maar als we geloofwaardigheid op Twitter baseren op volgers, wie telt dan mee? En wat is een account nog waard als blijkt dat het volgersaantal voor het grootste gedeelte bestaat uit gekochte volgers? StatusPeople Nepaccounts zijn

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site . Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug. Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen. Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe sle

Tien vreemde opmerkingen van klanten

"Mijn vrouw vindt het niet zo mooi." Ik begrijp dat je bevestiging zoekt maar als je de mening van je vrouw, je buurvrouw of de groenteboer echt belangrijk vindt, betrek ze dan in het hele ontwikkelingsproces. Laten we met deze nieuwe stakeholders volgende week een nieuwe afspraak plannen om de briefing, de strategie en alle uitdagingen nog eens onder de loep te nemen. Dan ben ik erg benieuwd naar hun mening en bijdrage. "We vonden jullie portfolio helemaal top. Kunnen jullie voor ons niet iets bedenken wat meer lijkt op wat je hebt bedacht voor Klant X?" Het is grappig dat je dat vraagt want we proberen juist het tegenovergestelde. We kijken naar de individuele behoeften van elke klant om vervolgens met een unieke oplossing op de proppen te komen. Het is zelfs nog grappiger dat je Klant X er nou net uitpikt omdat ze aanvankelijk erg twijfelden over de door ons voorgestelde aanpak. Uiteindelijk heeft het geweldig voor hen uitgepakt. Laten we ons dus niet druk ma